Hei,
Jeg skal legge fliser på en utendørs fortrapp som stort sett er rektangulær, men har en sirkelformet halvmåne ytterst på den ene langsiden, ca. en meter i diameter. Kan man sage fliser med f.eks. vinkelsliper, eller hva ville dere ha brukt?

Det går bra med vinkelslip alternativet er å prøveligge og levere bort på vannsaging

Du vil måtte løse kanten på flisene, det er for følsomt å bare ha dem liggende med saget kant utover.

Stefan N Stefan N skrev:
Du kommer behøve å løse kanten på klinkeren, det er for sensitivt å bare ha dem ligge med saget kant ut mot.
Jeg hadde tenkt å bare legge fugemasse på den sagete kanten og skrape den av skrått mot klinkerplaten så jeg får en pen kant - men det er kanskje ikke nok så?

Noen form for list er å foretrekke

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nån form av list är att föredra
OK men en fleksibel list i så fall siden kanten jo er som en bue. Jeg får google litt :-) Mjukfog kanskje? Den kan man jo lett skrape bort og bytte ut om den blir stygg.

Hva slags flis skal du ha? Noen form for granittkeramikk kan kanskje fungere uten kantlist, men alt som er glasert bør nok ha en..

Er i prinsippet bare granittkeramikk som tåler å ligge ute så det er en god start

Så fort du kapper steinen/flisen så får du en rå overflate som både blir stygg og skarp, dessuten følsom for slag, tror heller ikke du vil klare å få den spesielt jevnt rund heller.
Og å bare fuge uansett med hva vil bli verken pent eller holdbart.
Du ville trenge en form for vinkeljern som dekker hele ytterkanten, men det blir også vanskelig med rundingen.
Har du en granittstein har du større sjanse til å få det til, hvis du kan vannslipe hele forkanten pent.

Kgc har bøybare lister i sitt sortiment

Kgc har bøybare lister i sitt sortiment
Så mange bøybare vet jeg ikke at det finnes som tåler å ligge utendørs.
Klipper man opp en list i "leppen" som ligger under platen kan man få til rundingen evt, men lurer på om de tåler å ligge utendørs? Finnes jo rustfrie for så vidt....

Det er granittkeramikk
Er i prinsippet bare granittkeramikk som tåler å ligge ute så det er en bra start
Ja, det er granittkeramikk

Jeg mailet KGC nå og hørte hva de anbefalte. Man hadde ønsket at det kunne gå an å ta en vanlig fliselist, varme den og bøye til den så den passer :)

Er det granittkeramikk er det ingen problem å gjøre som du har tenkt. Ingen som helst problem å sage et rundt snitt heller, men det krever erfaring med vinkelsliper og en god skive. Litt etterpolering skader heller ikke. Finnes håndholdte diamantklosser for dette.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.