Kjøpte en brukt kapp, Metabo KGS 216, ikke den aller billigste men neste nivå, som har fått veldig bra omtaler. Kappen var ny og aldri brukt, noe jeg raskt kunne se. I dag sagde jeg lister til innendørsdør. Sidene gikk kanon, men toppen på listen klarte jeg ikke å få til, jeg ble helt gal.
Jeg gjorde testsaginger i en bit listverk, der jeg tegnet flere streker for å se 1) hvor mye sagbladet spiser opp 2) Hvor langt fra laseren som det faktisk sages. Til tross for disse målingene ble det feil, men det ble i alle fall mindre feil.
Akkurat denne toppen har, i motsetning til de stående listene, to 45 grader snitt i motsatte vinkler - noe som fikk meg til å forstå at laseren ikke bare er langt fra snittet, men også skjev.
Altså, når listen ligger i sagen, vil den sage forskjellig avhengig av om min malte målstrekk ligger innover eller utover mot sagen. Jeg anslår at forskjellen er nesten 2 mm mellom laserens målepunkt på innsiden kontra utsiden av en list på 70 mm bredde. Målingene er ikke 100% fastsatt, men jeg får omtrent si at 7-8 mm fra laseren blir det faktiske sagsnittet. Det vil bli svært krevende å jobbe, og jeg vil få det vanskelig med å gjøre listearbeidet hjemme. Jeg har sagd opp to lister for å få til toppen på en dør og ikke helt fornøyd for å si det mildt.
Spørsmål:
1) Er det vanlig med så unøyaktige sagsnitt på en kapp?
2) Kan ikke helt se, men går det an å justere laseren så den kommer mer riktig? (også dette vil bli pirkete kan jeg tenke meg)
Jeg pleier å drite i laseren og i stedet ta ned klinga når den står stille og rette inn listen/brettet for riktig snitt.
Da spiller det ingen rolle om laseren differ eller viser en skjev linje.
Det står sikkert i manualen hvordan man justerer laseren, om det er en bra sag går det sikkert flytte den mellom to forskjellige posisjoner (avhengig av hvilken side av bladet du jobber).
Men: Laser på en kapp/gjærsag er verdiløs. Det er bladet som gjør jobben, så hvis du skal ha noen form for presisjon så måler du direkte mot det. Ellers bygger du inn en ekstra målefeil i sagingen.
Laseren på min lyser der sagbladet treffer, men skal man ha presisjon så må man sette ned bladet mot planken og finjustere før man sager. Derimot er laseren bra hvis man har tegnet en linje i vinkel og skal stille inn sagen i samme vinkel.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.