Jeg luter stangen 60 grader (nesten loddrett) og sliper med båndsliperen samtidig som jeg snurrer på stangen. Går vel med vinkelsliperen også om den settes fast.
Kapper hundrevis av gjengestenger i uka, gjør nesten som på filmen, men sliper fra stangen og snurrer mot klokka.
Har aldri byttet til slipeskive, bruker samme skive som jeg kapper med.
Fikk lære det på verkstedsskolen for 40 år siden, og har aldri mislyktes.
Dårlig og farlig metode. Bruke benkslipen til dette. Man skal aldri slipe på siden av en slipe skive som ikke er ment for dette. Skiven kan eksplodere.
Man skal aldri legge en vinkelsliper på gulvet og holde den med én hånd. Du kan glippe.
Har du ingen benksliper får du skru på en mutter fra andre siden. Og deretter feste alt i skruestikken. Og så en vanlig fil. Alternativt vinkelsliper med skive for å slipe på siden.
Du kan gjøre på to måter, det ene er å helt enkelt bare kutte med vinkelsliperen og deretter gjøre en liten fasning på enden rundt om og så er det bare å gjenge på en mutter noen ganger krever det at du bruker en nøkkel for å få kraft første gangen du gjenger på. Sånn har jeg gjort med rustfrie gjengestenger hver dag på jobben i flere år, fungerer utmerket.
Alternativ to er å gjenge på muttere til der hvor du omtrent skal kutte, så gjør du det samme men gjenger bort mutteren voilà så er gjengingen fikset.