Jeg kapper gjengestang med vinkelsliper. Gjengene blir så dårlige at det ikke går an å skru på en mutter engang. Hva gjør jeg? Jeg har forsøkt å file konisk, eller rundt, eller å skru på en mutter før kapping og rense gjengene med den mutteren, men ingenting er riktig bra. Finnes det en snarvei?

Sett på en gjengetapp i stedet for mutter.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Klart, det tenkte jeg også på. Men jeg vil ikke investere i enda et verktøy for engangsbruk.

T Thomas_Blekinge skrev:
Klart, det tänkte jeg også på. Men jeg vil ikke investere i enda et verktøy for engangsbruk.
Da får du vise din verktøymakerferdighet og bruke en trekantet fil. Med en slik kan man fikse skadede gjenger.

Pleier å slipe litt konisk og en mutter før da pleier det å funke

Juster med en vanlig fil etterpå, studer gjengstarten på en vanlig skrue og fil til den likt.

Det burde gå bedre med en baufil i stedet for vinkelsliper.
Baufilen varmer og deformerer ikke gjengen like mye.

Og naturligvis på med en mutter først :)

• Liker
tobbbias og 2 andre
  • Laddar…
Kapp med baufil i stedet så blir det litt snillere.
Fil litt lett bort det skarpe,
Ha såklart mutter på før, skru den ut nesten helt og deretter tilbake et par ganger.

Pleier ikke å være nøye problem så.

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
Jo, baufil er lettere men er det mange og grove kapp er jo vinkelharry raskere.
Jeg har aldri hatt mutter på før, funker likevel.

Det går an å slipe av gradene med ganske brutale metoder. Vinkelsliper funker vanligvis bra. Men man må slipe i riktig retning.

Hva slags gjenge er det?

Sliper 45° og ca en tredjedel rundt, dvs toppen som blir igjen er ca en tredjedel av diameteren.

Enklest å rulle stangen mot kappskiven.

Kan ikke mislykkes.

Takk, gutter, for alle glade tips. Det gjelder å jobbe på. Finnes ingen snarvei.
Jeg trenger å legge 20 snitt og derfor funderte jeg over en superenkel metode.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Du setter på mutteren før du kapper. Når du så fjerner mutteren, "glatter" den ut gjengen. Fungerer alltid!

Tynn kappeskive finnes ca 1mm

Kan du ikke skru på mutteren på andre siden av stangen og gjenget denne hele veien og ut på andre siden? Man må "lese" gjengene og se hvordan sporet går og slipe, alt gjengetapp, finnes billig på biltema..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.