Hei!
Trodde det var et enkelt spørsmål!
Holder på å bygge ut eksisterende kjeller under et hus.
Grunnlaget
Tenker å fylle 0,1m med singel under gulvisolering og kantsokkelen.
Kantsokkelen
For å kunne fullføre prosjektet, må det støpes en kantsokkel. (ca. 15m)
Den vil sannsynligvis bli 0,6 - 0,7m bred og ca 20 - 25 cm høy.
Hvor mye armering som trengs, har jeg ennå ikke beregnet. - (Noen som vet?)
Volumet på kantsokkelen blir 2 - 3m[SUP]3[/SUP]
Hva er mer prisgunstig?
Kjøpe ferdig kantsokkel, samt fylle med armering og betong eller bygge en støpeform og blande betongen selv? (hvor mye rommer en mikser?)
Spiller merke på ferdig kantsokkel noen rolle?
Etter at kantsokkelen er klar, skal en vegg mures opp. (med åpninger for dører og evt. noe lysinnslipp)
Kjelleryttervegg
Når jeg kom til materialet som kjellerveggen skal bestå av, ble spørsmålene flere enn svarene.
Har ringt et antall leverandører av ulike steiner, blokker mm. ex. Weber, Finja, Jakon mfl. men ikke fått noen svar. Alle ser ut til å svare, noe i stil med: "
spør vår forhandler, Vi svarer ikke på slike spørsmål."
De forhandlere jeg har ringt, har i sin tur henvist meg til en eller annen konstruktør. ("
Vi kan ingenting om dette...")
De konstruktører jeg kontaktet har ikke hatt tid - ex. "
Kom tilbake om 6 uker."
(dog koster de mer enn jeg hadde tenkt. De gir byggetillatelsestegninger mm.) men prosjektet er jo så "lite" og byggetillatelse er allerede utstedt, på den skisse jeg allerede har levert....
Samt de gir bare sin løsning, med sine "blokker". Kanskje må man få tegninger og materialoversikter fra flere konstruktører for å få et godt beslutningsgrunnlag?
Jeg ønsker bare å få svar på
Hvorfor bygger man ikke opp kjellerveggen av f.eks.
H + H celleblokker? (hvilken isolasjon gir disse? - samme som
Weber Lecablokker,
Leca isolasjonsblokker eller lignende? eller hvorfor ikke
Finjas Isolerblokker Exact?
(I finjas instrukser står det "
For muring av vegger under bakkenivå eller i krevende miljøer, kontakt Finja for veiledning." men som sagt så svarer de ikke på disse spørsmålene til privatpersoner.)
En løsning som jeg syntes virket bra, var å støpe veggen med termoblokker og produkter fra
Jakon, men støtte på funderinger som ingen ville drøfte med meg.
Det som skal mures, er ikke så langt. Men "siste runden" blir en utfordring, den skal slutte under svillen på huset.
Lenge syntes jeg termoblokken ville være perfekt. På siste runden sprøytes betongen inn gjennom hull på siden av blokkene, helt til betongen fyller ut under svillen. Men for meg ville det innebære 3 små lass med betongbilen siden høyden på veggen ikke får øke for fort og volumet er begrenset. Hvis jeg har forstått riktig, vil transportkostnadene bli veldig høye for meg (har 5-7 mil til nærmeste betongstasjon).
Grunnspørsmålet gjenstår .:
Hvilke steiner / isolasjonsmaterialer ville løse mitt problem og er mest prisgunstig å bruke siden veggen skal være isolert?