5.018 lest ·
21 svar
5k lest
21 svar
Kan vi rive veggen? Bilder finnes.
Hei! Vi fikk en liten snilleblixt så her på kvelden når vi uansett renoverer for fullt.
Vi skulle gjerne fjernet en del av veggen. Fra murstocken og inn mot stuen. (den lille veggen. 2 meter lang er den.
Det er en 1,5 etasjes og hva vi ser er det en stålbjelke som er bærende?!
Vil selvfølgelig ikke fjerne den biten av veggen om den har en bærende funksjon.. Hva tror dere?
Vi skulle gjerne fjernet en del av veggen. Fra murstocken og inn mot stuen. (den lille veggen. 2 meter lang er den.
Det er en 1,5 etasjes og hva vi ser er det en stålbjelke som er bærende?!
Vil selvfølgelig ikke fjerne den biten av veggen om den har en bærende funksjon.. Hva tror dere?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 739 innlegg
Er det veggen fra "spisen" mot vinduene i stuen?
Sannsynligheten er veldig stor for at den er bærende.
Hvor ligger stålbjelken egentlig?
Sannsynligheten er veldig stor for at den er bærende.
Hvor ligger stålbjelken egentlig?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 739 innlegg
Jeg mente at veggen var bærende, kunne formulert meg bedre 
Jeg har ingen anelse om hvor deres balkong er, men jeg gjetter på vinduene til høyre?
Jeg har ingen anelse om hvor deres balkong er, men jeg gjetter på vinduene til høyre?
Vi har konstatert at man har skjøtet jernbjelken som går fra balkongen over vinduene fram til der den lille veggen begynner. Der begynner en limtrebjelke som bare sitter over den lille veggen vi vil ta ned. Så ingenting sitter i murstocken =\ plus at det da er skjøtet...... 
Løsningen ville kanskje være å ha en søyle der stålbjelken og limtrebjelken møtes. Det blir kanskje ikke så praktisk, men ellers er alternativet å sette inn en ny bjelke hele veien fra murstock, til balkong.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Stålbjelken er åpenbart satt der for å stabilisere bjelkelaget i det frie spennet over stuen.
Den har også en sekundæroppgave, å stabilisere balkongen, i stedet for en søyle.
Innerenden (venstre på tegningen) er lagt opp på veggstumpen, som altså trolig er bærende.
Men en annen sak bekymrer meg:
I ytterveggen sitter stålbjelken midt over vindu/altandør-partiet, som ser ut til å være 4 meter bredt.
Hva fører ned kreften fra bjelken til grunnens kantbjelke?
Hvordan i humhum kan det holde? :eek:
Den har også en sekundæroppgave, å stabilisere balkongen, i stedet for en søyle.
Innerenden (venstre på tegningen) er lagt opp på veggstumpen, som altså trolig er bærende.
Men en annen sak bekymrer meg:
I ytterveggen sitter stålbjelken midt over vindu/altandør-partiet, som ser ut til å være 4 meter bredt.
Hva fører ned kreften fra bjelken til grunnens kantbjelke?
Hvordan i humhum kan det holde? :eek:
akkurat samme tanke slo meg. Eventuelt kan det ligge en bjelke over vinduspartiet.KnockOnWood skrev:
Ser at det er 3 vinduer på tegningen. Men det er to vinduer sammen, så mellomrom for "søyle" og deretter et vindu og en balkongdør. Nå har vi avdekket veggen i alle fall og får hente inn en snekker som kan finne en løsning. Vil helst slippe en søyle....