Jeg bygger nye loggporter (5 stk, 420*200) og fester dem med nye Henderson-beslag. Siden det hele koster en del 😅 vil jeg gjerne gjenbruke panel fra 4 porter til 2 av de "nye" (også for å spare miljøet). Da får jeg nok planker som er i OK stand etter min vurdering. Overflaten er sprukket, men innvendig er de fine. På grunn av den nye opphengingen må portene være høyere, og da mangler det lengde på de eksisterende plankene. I tillegg får jeg kanskje ikke ut så mange lange planker heller (altså ikke engang om portene skulle ha samme størrelse). Nå til spørsmålet mitt. Kan jeg ha panelet liggende i stedet? Da trenger jeg bare å få ut biter på ~200 cm, og da går det ganske sikkert opp med antallet jeg har lagret. MEN vil sprekkene da bli som en "hylle" der vannet kan bli liggende og gjøre treverket dårlig? Det blir jo en forskjell om plankene står opp, da renner vannet langs sprekkene og har ingen grunn til å bli værende. Er det noen som har peiling? Overdriver jeg denne risikoen? Portene sitter mot sør hvis det har noen betydning.
Takk for svar! Er det på marginen jeg forkorter levetiden eller er det betydelig? Finnes jo også alternativet å sette dem stående men snedsagede og skjøte- er det bedre? Skal overveie også å vende dem, men da mister jeg de fasetterte kantene, som jo har en estetisk verdi på en port 😊
Klikk her for å svare