Har googlet mye og prøvd å finne ut brannrisikoen angående pappen som sitter på baksiden av gipsplaten når man monterer inn spotter i taket, men har ikke klart å finne noe.

jeg har leid inn elektriker som har lagt opp strøm og installert 20w 12v halogen hide a lite, innbyggingsdybde cirka 22mm og krever ingen potter. De blir utrolig varme, til og med såpass at man ikke kan holde dem, finnes det risiko for at det kan begynne å brenne i pappen på baksiden av gipsen?

Er det selve hullet i et gipsloft du bekymrer deg for? Det er selvsagt en risiko, men de tilfellene jeg kjenner til handler heller om kontakt med brennbart materiale, isolasjon eller uten potter. Du sørger vel for å ha noen form for lufting selv om din spot ikke skal kreve potte.

Gips regnes som ubrennbart materiale og kartongen vil ikke begynne å brenne med det første. Den termiske tennings-temperaturen (antenner ved oppvarming uten flamme) for papir er ca 450 grader. Dessuten er papiret påført det helt ubrennbare gipsen som binder vannmolekyler, så disse må først "kokes bort".

Så du trenger nok ikke å være redd for gips-papiret, derimot skal du være meget nøye med hva som finnes rundt toppen av din spot.

• Liker
ByggNiclas
  • Laddar…
Takk for svaret. Ja, spotten ble så sykt varm ble jeg bekymret for pappen. Har god margin, 10cm luft ovenfor og et betongtak.

Leste på norgips nettside at temperaturen mot gipsen ikke bør overstige 50 grader kontinuerlig for å unngå uttørking. Spørsmålet er vel hvor lang tid det refererer til, antar også at deres temperaturangivelse har en viss margin men 50 grader føles jo ikke som noen umulighet å nå om man ikke kan holde spotten i hånden. Dette fører vel riktignok snarere til at gipsen smuldrer opp og lampen faller ned enn brann i pappen, men likevel.

Sist redigert:
Når det begynner å brenne, er det rundt 60 grader varmt.

Men jeg tror ikke at uttørkingen ville innebære noe problem. Den vil jo ikke spre seg mer enn et fåtall cm i platen og dels finnes jo papiret igjen og gir viss fasthet og deretter innebærer uttørkingen antagelig at styrken svekkes og ikke at den forsvinner "helt".

Hvordan er det med spotter i brennbart materiale? Jeg har fullt med spotter i mitt "huntonittak", det er vel laget av en form for masonitt...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.