S Stefan1972 skrev:
Jo men det er tvilsomt om det raser for det.......ikke svenske hus iallfall. Skal være noe moderne da der alt er beregnet og slanket inn i minste detalj da.
Også en 45x45 innervegg med gips blir ganske bra bærende når først platene sitter der på plass.

• Liker
  • Wow
Eld og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jeg skjønner ingenting av denne tråden hvorfor skulle huset rase helt plutselig🤔
Kun fordi jeg leste om noen tilfeller der overetasjen har gitt etter i gamle hus og eieren fant loftet i gangen da han kom hjem..typ. Det var nok for at min overanalytiske hjerne skulle begynne å fundere over min egen loftsleilighet, og at jeg nå passende nok oppbevarer litt ekstra saker der = mer tyngde...😏

A
D DorisDoris skrev:
Bare derfor, fordi jeg leste om noen tilfeller der overetasjen har gitt etter i gamle hus og eieren fant loftet i gangen når han kom hjem..typ. Det var nok for at min overanalytiske hjerne skulle sette i gang og fundere på min egen loftsleilighet, og at jeg hensiktsmessig nå oppbevarer litt ekstra ting der = mer vekt...😏
Da ville jeg anbefalt deg å slutte å lese, for om din overanalytiske hjerne tenner på slikt, hva er neste ting du tror😉😂

• Liker
Intet
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mja, det er jo snarere sånn at en av bjelkene har blitt erstattet med en avveksling mellom to andre. Om det er korrekt dimensjonert eller ei kan vi ikke svare på basert på dette. Men, det påvirker som sagt først og fremst taket, og du sier at det er opprinnelig (eller i det minste ikke nylig gjort), så har taket ikke begynt å svikte ennå (noe som burde synes på bjelken, noe det ikke gjør), så er det nok iallfall ikke helt feil gjort.

Så, slapp av og nyt rommet i stedet.

Og *om* det skulle vise seg å være en form for underdimensjonering likevel, vil det ikke rase som i en dårlig film, men begynne å bli problemer med et synkende, gyngende gulv som dere vil merke i god tid før noe skjer.

(Under forutsetning av at dere ikke begynner å samle på pengeskap, flygler eller annet i det rommet)
Takk snille for at du orker å svare saklig til et hysterisk kvinnemenneske. Jeg skal slippe det nå (prøve) og i stedet finne noe annet å bekymre meg for 😅 Noen pengeskap skal vi ikke oppbevare i hvert fall 😁

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det ser riktig stabilt ut. Ingen svikt eller gung pluss en vegg midt under. Du kan nok ha noen safeskåp og pianoer der
Litar på de, selv forstår jeg ingenting 😬

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Så lenge ingen bærende vegger i underetasjen er borte så er det vel ingen sjanse for at etasje 2 skulle rase.
Ingen vegger har blitt revet så da lover det godt 🫣

S Stefan1972 skrev:
Hvor har du lest at det virkelig de facto har rast? Vil nok påstå at det isåfall er ytterst uvanlig.........Antakelig like stor risiko for å få et fly i hodet som at overetasjen kollapser.
I en fb gruppe om renovering av eldre hus. Jaa det høres jo utrolig ut, men...hva vet jeg 😏

Rejäl skrev:
Da vil jeg anbefale deg å slutte å lese for hvis din overanalytiske hjerne tenner på slikt, hva er neste sak du tror😉😂
Jeg prøver å la være, men noen ganger snubler man over det uansett. De tar aldri slutt kan jeg fortelle 🫢

A
D DorisDoris skrev:
Jeg prøver å la være, men noen ganger snubler man over de uansett. De tar aldri slutt kan jeg fortelle 🫢
Du får legge ned med sosiale medier som til 90% består av usannheter og løgner..

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Appendix og 3 andre
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Da vil jeg anbefale deg å slutte å lese for hvis din overanalytiske hjerne tenner på sånt, hva er neste ting du tror😉😂
Asbest. Noen?

• Haha
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
A
Intet Intet skrev:
Asbest. Noen?
Men det er nok mer sannsynlig at man støter på asbest enn at et bebodd hus raser, tror du ikke det?

• Liker
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Asbest. Noen?
Har allerede gått gjennom min asbestperiode. 😉 Bern there done that. De er et takknemlig emne å ha angst over.

• Haha
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
D DorisDoris skrev:
Har allerede gått gjennom min asbestperiode. 😉 Bern there done that. De er et takknemlig emne å ha angst over.
Svartmugg?

D DorisDoris skrev:
I en fb gruppe om renovering av eldre hus. Jaa de høres jo utrolig ut men...hva vet jeg 😏
Leste faktisk for mange år siden om et hus som raste under renovering. Da hadde eieren tatt bort samtlige innervegger, og tror jeg også mellombjelkelag. Da falt huset sammen. Eieren døde.

Men det er vel ingen her på Byggahus som finner på slike dumheter.

Intet Intet skrev:
Svartmugg?
Det også, mugg generelt. De kommer tilbake med jevne mellomrom 😉

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.