16.756 lest ·
45 svar
17k lest
45 svar
Kan andre etasje virkelig rase?
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 963 innlegg
Kun fordi jeg leste om noen tilfeller der overetasjen har gitt etter i gamle hus og eieren fant loftet i gangen da han kom hjem..typ. Det var nok for at min overanalytiske hjerne skulle begynne å fundere over min egen loftsleilighet, og at jeg nå passende nok oppbevarer litt ekstra saker der = mer tyngde...😏Rejäl skrev:
Da ville jeg anbefalt deg å slutte å lese, for om din overanalytiske hjerne tenner på slikt, hva er neste ting du tror😉😂D DorisDoris skrev:Bare derfor, fordi jeg leste om noen tilfeller der overetasjen har gitt etter i gamle hus og eieren fant loftet i gangen når han kom hjem..typ. Det var nok for at min overanalytiske hjerne skulle sette i gang og fundere på min egen loftsleilighet, og at jeg hensiktsmessig nå oppbevarer litt ekstra ting der = mer vekt...😏
Takk snille for at du orker å svare saklig til et hysterisk kvinnemenneske. Jeg skal slippe det nå (prøve) og i stedet finne noe annet å bekymre meg for 😅 Noen pengeskap skal vi ikke oppbevare i hvert fall 😁Dowser4711 skrev:
Mja, det er jo snarere sånn at en av bjelkene har blitt erstattet med en avveksling mellom to andre. Om det er korrekt dimensjonert eller ei kan vi ikke svare på basert på dette. Men, det påvirker som sagt først og fremst taket, og du sier at det er opprinnelig (eller i det minste ikke nylig gjort), så har taket ikke begynt å svikte ennå (noe som burde synes på bjelken, noe det ikke gjør), så er det nok iallfall ikke helt feil gjort.
Så, slapp av og nyt rommet i stedet.
Og *om* det skulle vise seg å være en form for underdimensjonering likevel, vil det ikke rase som i en dårlig film, men begynne å bli problemer med et synkende, gyngende gulv som dere vil merke i god tid før noe skjer.
(Under forutsetning av at dere ikke begynner å samle på pengeskap, flygler eller annet i det rommet)
I en fb gruppe om renovering av eldre hus. Jaa det høres jo utrolig ut, men...hva vet jeg 😏S Stefan1972 skrev:
Leste faktisk for mange år siden om et hus som raste under renovering. Da hadde eieren tatt bort samtlige innervegger, og tror jeg også mellombjelkelag. Da falt huset sammen. Eieren døde.D DorisDoris skrev:
Men det er vel ingen her på Byggahus som finner på slike dumheter.