16.756 lest ·
45 svar
17k lest
45 svar
Kan andre etasje virkelig rase?
Rommet ligger typ der. Og nei, det svajer ikke. Det er stumt.. men knirker litt på en del av gulvet.Dowser4711 skrev:
Tenkte på den biten også når jeg først så bildet, men det påvirker jo i så fall mer takets bæring enn gulvets.
@DorisDoris. Kan du stå på gulvet og "svinge" uten at det føles som at alt svaier så er det nok ingen fare. Din tegning viser jo at det finnes nok med vegger i etasjen under, selv om vi ikke vet akkurat hvor dette rommet befinner seg.
Svinger gulvet når du "provoserer" det er det i første omgang et komfort-problem, men da kan det være verdt å ta inn en konstruktør som får se på en forsterkning.
Men at rommet ikke var isolert fra starten bør ikke ha påvirket hvordan man har dimensjonert konstruksjonen, så jeg tror at du kan være helt rolig.
Men jeg har nok vært av oppfatningen at rommet har vært der siden dag 1. Altså ikke blitt bygget til i etterkant.
Ja, taket rammes verst, men gulvets bærende evne påvirkes også.Dowser4711 skrev:
Dowser4711 skrev:
@DorisDoris. Kan du stå på gulvet og "gynge" uten at det føles som at alt svaier så er det nok ingen fare. Din tegning viser jo at det er nokså godt om vegger i etasjen under, selv om vi ikke vet akkurat hvor dette rommet befinner seg.
Sviker gulvet når du "provoserer" det er det i første hånd et komfort-problem, men da kan det være verdt å ta inn en konstruktør som kan se på en forsterkning.
Men at rommet ikke var isolert fra begynnelsen bør ikke ha påvirket hvordan man har dimensjonert konstruksjonen, så jeg tror at du kan være helt rolig.
@Dowser4711 la inn noen bilder. ..kattevinden finnes ikke riktig lenger på den siden...,😱
De ser ut til å ha lagt inn en bjelke på den siden de har kuttet. Forhåpentlig er det ok. De har jo innsett at det er bærende deler.D DorisDoris skrev:
Føles gulvet stabilt osv. Så hadde jeg ikke vært bekymret. Føler du deg usikker så sjekk med en konstruktør. Det er jo inspiserbart. 😊
Det kjennes stabilt. Ingen slingring eller gynging eller så vidt jeg kan merke. Vi hadde jo en tilstandsrapport...og da snakket vi om å innrede til soverom. Han sa ingenting om verken kattvind eller svak konstruksjon. Han inspiserte jo likevel loft og kattvinduer.Nissens skrev:
Mja, det er jo snarere sånn at en av bjelkene har blitt erstattet med en bærekonstruksjon mellom to andre.D DorisDoris skrev:
Om det er korrekt dimensjonert eller ikke kan vi ikke svare på basert på dette.
Men, det påvirker som sagt først og fremst taket og du sier at det er originalt (eller i det minste ikke nylig gjort) så har taket ikke begynt å svikte ennå (noe som burde synes på bjelken, noe det ikke gjør) så er det nok iallfall ikke helt feil gjort.
Så, slapp av og nyt rommet isteden.
Og *om* det skulle vise seg å være noen form for underdimensjonering likevel, vil det ikke rase som i en dårlig film, men begynne å bli problemer med et svaiende, gyngende gulv som dere vil merke i god tid før noe inntreffer.
(Forutsatt at dere ikke begynner å samle på safe, flygler eller annet i det rommet)
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 963 innlegg
Det ser virkelig stabilt ut. Ingen svikt eller gynging pluss en vegg rett under. Du kan nok ha noen safer og pianoer der.
Så lenge ingen bærende vegger i underetasjen er borte, så er det vel ingen sjanse for at etasje 2 skulle rase.
Det ville ikke jeg bekymret meg for.D DorisDoris skrev:
Tenk slik, du skal lett kunne være ti personer i et rom samtidig. Det er typ et tonn...
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 innlegg
Hvor har du lest at det virkelig de facto har rast? Vil nok påstå at det i så fall er ytterst uvanlig.........Antagelig like stor risiko for å få et fly i hodet som at overetasjen kollapser.
Hvis huset ikke er feilbygget fra begynnelsen, råttent eller feilaktig ombygd er det helt ubegrunnet. Et piano veier som tre velvoksne menn. Hvis overetasjen ikke skulle holde for det så er det en alvorlig feil på huset. Normal snølast i mellomsverige er 200kg/m2.R roke skrev:
Hvis man derimot har stablet bøker eller annet tungt fra gulv til tak i hele rommet er det en annen sak. Det kan bli over 2000 kg/m2.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 innlegg
Jo men det er tvilsomt om det raser for det.......ikke svenske hus ihvertfall. Skal være noe moderne da hvor alt er beregnet og redusert inn i minste detalj da.