Villa bygd -54. Ovenetasjen består av 1 rom (sommerrom når vi kjøpte huset) og kaldloft. Mellom kaldloftet og rommet en liten hall der trappen til underetasjen går. Kaldloftet helt uinnredet og ikke noe skikkelig gulv.. mer som planker lagt over bjelkene eller hva det nå heter...
Sommerrommet så ut i prinsippet som de andre rommene i huset. Tapeter og plastmatte på gulvet. Elektrisitet var også trukket. Men ingen varmeelement. Når vi flyttet inn, ble rommet isolert og overflaterenover ble gjort, og dit kom element, og de har fungert som soverom. Gulvet ble ikke åpnet fordi det var (virket!!) stabilt og bra og plant. Uten plastmatten ble fjernet og på med laminat.
Nå bor ingen der, så de fungerer litt som lager. Nå leste jeg til min forskrekkelse om hus hvor overetasjen rett og slett har rast ned, fordi folk har hatt for tunge ting og konstruksjonen ikke har holdt (kanskje fordi det ikke var ment å lagre så mye ting fra begynnelsen... hva vet jeg hvordan de tenkte før). Ingen anelse om hvordan konstruksjonen ser ut i vårt hus. Tenkte aldri engang tanken at det IKKE skulle gå an å bo der siden det allerede var et rom!
Hjelp??
Bilder av hvordan rommet ser ut (bare at det er flere ting der nå 😵‍💫)

• Rom med luftmadrass og plastesker, stablet ved et lite bord med en vifte. Hvite lister ligger langs gulvet, og et vindu med gardin slipper inn lys.
  • Lyst rom med trepanel i taket, blå vegg, luftmadrass med puter, vindu med mørke gardiner, radiator og treplanker stablet i hjørnet.
  • Liker
Nybörjaren! og 1 annen
  • Laddar…
Fairlane
Ja, overetasjen kan rase sammen hvis den belastes med mer enn den tåler. Om det er et problem hos dere eller ikke er vanskeligere å svare på. Bildene tyder jo ikke direkte på noen større belastning.

For 10 år siden eller så var et rekkehus til salgs, der megleren ikke gikk inn i huset og ikke ville slippe inn interesserte fordi den som hadde bodd der før (dødsbo) var en samler. Det var stabler fra gulv til tak slik at det bare var smale ganger å ta seg fram. Tenk deg hauger med papir fra gulv til tak, det blir tungt, virkelig tungt.

• Liker
jojje2001 og 9 andre
  • Laddar…
Vanskelig å svare uten mer informasjon. Har du noen tegninger å vise?

• Liker
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Om ingen har gjort noen endringer i den bærende konstruksjonen (f.eks. fjernet bærende vegger i underetasjen) og det ikke finnes råte, termitter eller lignende angrep, så har du nok ingen grunn til å bekymre deg.

• Liker
39x og 6 andre
  • Laddar…
Problemstillingen er berettiget. Spesielt hvis det planlegges å ta inn tunge greier som safer, piano eller kakkelovn eller andre tunge ting.

R roke skrev:
Vanskelig å svare uten mer informasjon. Har du noen tegninger å vise?
Det eneste som finnes. Disse er på kjellergulv og mellomgulv. Loftsetasjen finnes det ingen tegning på.

• Gulnet gulvplansskisse for kjellernivå og hovednivå i et hus, med håndtegnede detaljer som rom og trapper.
  • Gulnet plantegning av kjellerplan med rom som hobbyrom, badstue, og garasje, samt mål og notater.
  • Liker
Nybörjaren!
  • Laddar…
R roke skrev:
Spørsmålet er berettiget. Spesielt hvis det planlegges å ta inn tunge greier som safer eller piano eller kakkelovn eller andre tunge ting.
Neida...det er snakk om en seng, en tv-benk, en liten kommode ( ikeas sponplategreier) 2 stoler, en tv og 10-15 flytteesker med litt kar, husgeråd og lignende. Ingen pianoer 🫣

B b8q skrev:
Om ingen har gjort noen endringer i den bærende konstruksjonen (f.eks. fjernet bærende vegger i underetasjen) og det ikke finnes råte, termitter eller lignende angrep, har du nok ingen grunn til å bekymre deg.
Ingen vegger er revet, og forhåpentligvis ingen råte (men hva vet jeg om hva som gjemmer seg et sted langt inne) 😱

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, overetasjen kan rase om den belastes med mer enn den tåler. Om det er et problem hos dere eller ikke er vanskeligere å svare på. Bildene tyder jo ikke direkte på noen større belastning.

For 10 år siden eller så var et rekkehus til salgs, der megleren ikke gikk inn i huset og ikke ville slippe inn interessenter fordi den som hadde bodd der før (dødsbo) var en samler. Det var stabler fra gulv til tak så det bare var smale ganger å ta seg frem. Tenk deg hauger med papir fra gulv til tak, det blir tungt, virkelig tungt.
Bildene er tatt før de kom mer ting dit 😐 De er jo ikke fra gulv til tak, og gulvet er ikke dekket av ting. Men hvordan i all verden skal man vite om konstruksjonen er svak? Altså i prinsippet kan jo hele huset rase... de hadde neppe like mye ting på 50-60 tallet som vi har i dag 😵‍💫

Nissens
Eneste potensielle risikoen jeg ser er om man har fjernet kattvinduer. Det går ikke å se på bildene om det har vært slike. På ett bilde kan man ane det. I så fall er det en svakhet.

• Liker
Allman og 1 annen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Den eneste potensielle risikoen jeg ser er om man har fjernet knevegger. Det går ikke å se på bildene om det har vært slike. På ett bilde kan man ane det. I så fall er det en svakhet.
Nei, de er igjen på begge sider av rommet.

Nissens
D DorisDoris skrev:
Nei, de er fortsatt på begge sider av rommet.
Ok… om det er dette bildet som viser det så har man eventuelt kappet i bærende deler her.

Eller er kattvindene fortsatt bak?

• Rom med oppblåsbar seng, plastbokser, hvite paneler og vindu med blå gardiner.
  • Liker
Nybörjaren!
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok… om det er dette bildet som viser det så har man eventuelt kappet i bærende deler her.

Eller er katt vinduene bak?
De er bak. Tror jeg...nå blir jeg usikker på hvordan de ser ut bak den veggen..Murstocken kommer opp rett før der...må gå opp og sjekke. På andre siden er i alle fall kattvinden i sin helhet.

Nissens
D DorisDoris skrev:
De er fortsatt bak. Tror jeg... nå blir jeg usikker på hvordan de ser ut bak den veggen..Murstocken kommer opp rett før der...må gå opp og sjekke. På den andre siden er i hvert fall kattvinden i sin helhet.
Ok, man svekker takstolene om man kapper bort veggene til kattvinden uten å forsterke den. Kan vise seg ved snølast, sterke vinder og belastning av gulvet.

Hadde du hatt tegninger på andre etasje så hadde man sett bedre. Kanskje kommunen har?

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Eller er kattvindene kvar bak?
Trodde på den biten også når jeg først så bildet, men det påvirker jo i så fall mer takkonstruksjonens bæreevne enn gulvet.

@DorisDoris. Kan du stå på gulvet og "gynga" uten at det føles som om alt svikter så er det nok ingen fare. Din tegning viser jo at det finnes rett så mange vegger i etasjen under, selv om vi ikke vet nøyaktig hvor dette rommet befinner seg.

Svigter gulvet når du "provoserer" det er det i første omgang et komfortproblem, men da kan det være verdt å få inn en konstruktør som kan se på en forsterkning.
Men at rommet ikke var isolert fra begynnelsen bør ikke ha påvirket hvordan man har dimensjonert konstruksjonen, så jeg tror at du kan være helt trygg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.