Skal bygge om kjøkkenet

--------------------------------------------------------------------------------
Er det noen som kan hjelpe meg med å avgjøre om det er bærende vegger eller ikke, og hvis det er det, hva kan jeg gjøre for å likevel kunne endre planløsningen. Alle tips mottas.

Veggene som skal bort er den mellom garderobe og rom og den mellom kjøkken og rom skal åpnes opp fra murstocken ut til yttervegg.

Håper at noen kan hjelpe meg huset er bygget i 1939 og stommen er av tre.

Sist redigert:
Generelt er det slik at takstolene hviler på yttervegger og bærende vegger. Så hvis veggene går parallelt med mønet, er sjansen stor for at de er bærende. Har du kjeller kan du se der, finnes det vegger på tilsvarende steder som i etasjen over? Vekten fra taket tas opp av takstolene og videre ned i de vegger som takstolene hviler på. Under de bærende veggene må det da finnes noe som bærer de bærende veggene ovenfor og fører vekten ned i bakken.

Om du har bestemt deg for å fjerne veggene uansett om de er bærende eller ikke, kan du fjerne plate materialet på veggen og se hvordan det ser ut inni. Er det små, spinkle stendere, er sjansen liten for at veggen er bærende.

Så finnes det alltid trikset med å sage litt i en stender; hvis sagen sitter fast, er det trykk på den.

Ingen av disse faktorene er imidlertid en garanti for at det ikke vil gå galt når du river. Visse vinkelrette vegger er skjærvegger som trengs for å stabilisere de bærende veggene.

Hvis du er usikker og ikke spesielt eventyrlysten, er det en god idé å få noen dit som kan fortelle deg hvordan det ligger an. En bygningseiendomsingeniør eller en dyktig snekker koster ikke så mye for en time.

Har noen noen forslag til planløsning, om det skulle være slik at veggen mellom kjøkken og rom er bærende. Kanskje skal si det at ovenfor kjøkkenet er det et bad og ovenfor rommet er det et soverom.

Som sagt forslag på alternative planløsninger mottas vil gjerne åpne opp mer mellom kjøkken og spiserom.

At veggen er bærende betyr ikke at den ikke kan tas ned, det er bare litt mer krevende. I prinsippet er det bare å sette opp noen stemplinger og legge opp en limtredrager, så la ikke det stoppe planene dine. Det er verdt å legge noen ekstra tusenlapper for å få det som du vil når du likevel holder på og bygger.

Roary skrev:
At veggen er bærende betyr ikke at den ikke kan tas ned, det er bare litt mer tungvint. I prinsippet er det bare å sette opp noen stempel og sette opp en limtrebjelke, så la ikke det stoppe dine planer. Det er verdt å legge noen ekstra tusenlapper for å få det som du vil når du likevel holder på å bygge.
Bygger ikke limtre ganske mye kan man ikke kjøre med noen stålbjelke i stedet?

Jo da, det kan man. Den skal gipses inn med dobbelt gips, men blir uansett nettere eller tar i hvert fall mindre takhøyde enn en limtredrager.

Vi har nettopp fjernet bærende vegger i et hus tilsvarende ditt. Da vi ikke ønsket å sette opp limtrebjelke som da ville "dele opp" undertaket, hadde vi planer om jernbjelke på loftet. Det var da veldig krevende å få til, så mannen min har bygget "Fort Knox" på loftet, et kraftig rammeverk som kobler sammen undertaket med rammeverket som yttertaket er bygget på. Har du mulighet til å gjøre noe lignende på ditt loft? For i så fall kan mannen få formidle hvordan han har gått frem. Mvh Carina

peterochcarina skrev:
Vi har akkurat fjernet bærende vegger i et hus tilsvarende ditt. Da vi ikke ville sette opp limtredrager som da ville "dele opp" undertaket hadde vi planer om jernbjelke på loftet. Det var da veldig kronglete å få til så min mann har bygd "Fort Knox" på loftet, et kraftig rammeverk som kobler sammen undertaket med rammeverket som yttertaket er bygd på. Har du mulighet til å gjøre noe lignende på ditt loft? For i så fall kan maken få formidle hvordan han har gått fram.
Mvh Carina
Men den veggen vi skal fjerne er på første etasje.

Er det noen som vet om det holder å spare bare en bit av veggen mellom kjøkken og rom?

På bunnplan bør du ha mer trykk på veggen fordi den skal bære overetasjen også. Et alternativ kan være å sette søyler i stedet for bjelke.

Avbytaren skrev:
Er det noen som vet om det holder med å spare bare en bit av veggen mellom kjøkken og rom?
Det vil jeg påstå at ingen sikkert kan si uten å ha sett nærmere på huset ditt. Men hvis jeg skal gjette noe, så er det antagelig biten nærmest skorsteinen som er viktigst, for deromkring finnes ofte avvekslinger o.l. i overetasjens bjelkelag som gjør at det trengs ekstra støtte. Akkurat deromkring hadde forrige eier tatt bort vegger i mitt hus, og det henger bekymringsfullt akkurat nå (skal snart utbedres).

Farzan skrev:
Det vil jeg påstå at ingen sikkert kan si uten å ha sett nærmere på huset ditt.
Men hvis jeg skal gjette noe, så er det antagelig delen nærmest murpipa som er viktigst, for der omkring finnes det ofte avvekslinger o.l. i overetasjens bjelkelag som gjør at det trengs ekstra støtte. Akkurat der hadde forrige eier fjernet vegger i huset mitt, og det henger betenkelig akkurat nå (skal snart utbedres).
Den delen av veggen nærmest murpipa kommer til å bli værende, kanskje 1 meter av den veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.