Skal støpe et gulv i kjelleren, ca 7m^2 så ca 700 liter betong. Det er jo litt vel lite for å ta hit en bil med pumpe, selv om det hadde vært veldig smidig på de litt større gulvene jeg allerede har gjort. Vurderer å leie en større blandemaskin og prøve å blande selv, men hadde gjerne hatt litt lenger tid på meg for å blande og legge ut betongen så det ikke blir så stressende at man knekker ryggen. Retarder hadde jo vært fint, men jeg har aldri hørt noen som "skvetter i" retarder i mindre blandinger og vet ikke heller hvor lett det blir å få tak i en liten skvett som rekker til 700 liter. Har sett litt forskjellige bud om dette med retarder dog, noen sier at det bare er en sukkerblanding og andre sier at ekte retarder er betydelig mer avansert enn så (virker jo rimelig...). Mitt spørsmål er dog, hvis jeg ikke har krav om at betongen må begynne å herde innen en viss tid kan jeg da få til et godt kompromiss ved å rett og slett blande i noen desiliter sukker per blanding (antar at en blanding er 50-70 liter eller så)? Gulvet skal flytesparkles senere, så det er ikke aktuelt med noen glattemaskin. Antagelig skurer jeg det for hånd når det har blitt såpass at man kan legge ut en plate og gå på det.
Det fungerer. Betongeksperten og betongpumperen "Tyresö," som dessverre ikke lenger er aktiv på forumet, redegjør for dette
http://mobil.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/160899-gjutning-och-kyla.html
http://mobil.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/160899-gjutning-och-kyla.html
Ja det føles jo nesten som et sånt der tvilsomt garasjetips.jeppeknaster skrev:
Men tross alt, da tipset kom fra "tyresö" så tror jeg nok at jeg stoler på sannhetsgehalten, for han er jo virkelig kunnskapsrik på betong.
edit: At tyresö ble bannlyst skyldtes ikke på minste vis dårlig kunnskap eller dårlige råd.
Om jeg har forstått det riktig var det for snikreklame for seg selv, forsøk som ble gjentatt ...
Sist redigert:
Hei,
Jo, jeg hadde lest tråden der "Tyresö" sier at det fungerer før jeg spurte, men det finnes andre som jobber med betong som ikke virker som de synes det er så lett å få til. Her for eksempel:
http://betong.se/2010/04/vad-hander-om-man-haller-vanligt-socker-respektive-salt-i-betong/
Det som ville vært interessant var å høre noen som har prøvd dette i praksis? Det Martin Hansson (FoU sjef hos Sika for betongtilsetninger) svarer ovenfor er at effekten av vanlig sukker som retardant er vanskelig å styre. Så hva skjer om det blir for sterk reaksjon?
Jo, jeg hadde lest tråden der "Tyresö" sier at det fungerer før jeg spurte, men det finnes andre som jobber med betong som ikke virker som de synes det er så lett å få til. Her for eksempel:
http://betong.se/2010/04/vad-hander-om-man-haller-vanligt-socker-respektive-salt-i-betong/
Det som ville vært interessant var å høre noen som har prøvd dette i praksis? Det Martin Hansson (FoU sjef hos Sika for betongtilsetninger) svarer ovenfor er at effekten av vanlig sukker som retardant er vanskelig å styre. Så hva skjer om det blir for sterk reaksjon?
Men han er jo inne på at sukker fungerer som retarder, bare at effekten er litt vanskelig å regulere. Så har man ingen større problemer med å leve i litt usikkerhet om det gir 3 eller 15 timer ekstra kan man vel legge i den der spiseskjeen sukker per 100 liter betong som tyresö foreslår, kan jeg tenke.d_nilsson skrev:Hei,
Jo, jeg hadde lest tråden der "Tyresö" sier at det fungerer før jeg spurte, men så finnes det andre som jobber med betong som ikke ser ut til å synes det er så lett å få til. Her f.eks:
[lenke]
Hva som ville være interessant var å høre fra noen som har prøvd dette i praksis? Det Martin Hansson (F&U sjef på Sika for betongtilsetninger) svarer ovenfor er at effekten av vanlig sukker som retarder er vanskelig å styre. Så hva skjer om det blir for sterk reaksjon?
Dansker lærte under krigen å sabotere tyske betongkonstruksjoner ved å legge i sukker ved betongens tilblanding og dermed svekket betongens styrke. Noen sukkerbiter på kanskje et par hundre kg betong skal ha vært nok. Humus, dvs. jord og biologisk materiale, svekker også den ferdige betongens kvalitet. Sukker i betongen er altså ikke å anbefale.D d_nilsson skrev:Skal støpe et gulv i kjelleren, ca 7m^2 så ca 700 liter betong. Det er jo litt vel lite for å ta hit en bil med pumpe, selv om det hadde vært veldig smidig på de litt større gulvene jeg allerede har gjort. Vurderer å leie en større blandemaskin og prøve å blande selv, men hadde gjerne hatt litt lengre tid på meg for å blande og legge ut betongen så det ikke blir så stressende at man knekker ryggen. Retarder hadde jo vært fint, men jeg har aldri hørt noen som "spruter i" retarder i mindre blandinger og vet ikke heller hvor lett det blir å få tak i en liten skvett som rekker til 700 liter. Har sett litt ulike bud om dette med retarder, en del sier at det bare er en sukkerblanding og andre sier at ekte retarder er betydelig mer avansert enn så (virker jo rimelig...). Spørsmålet mitt er dog, om jeg ikke har krav på at betongen må begynne å brenne innen en viss tid kan jeg da få til et godt kompromiss ved å simpelthen blande inn noen desiliter sukker per sats (anta at en sats er 50-70 liter eller så)? .
Klikk her for å svare