Holder på å renovere gangen. Skal sette opp sånne panelplater på veggene. Og den ene veggen er jo pipa. Har lest et sted at man ikke skal ha brennbart mot pipa. Men hva gjelder egentlig? I dag er muren tapetsert og har vært det siden jeg kjøpte huset.
Mvh anders
Mvh anders
Min jente spurte feieren vår sist han var hos oss om vi kunne sette opp taklister mellom tak og skorsteinen (de satt der tidligere, men vi har tatt dem ned når vi har renovert).
Han sa at han ikke syntes det, men at vi kunne måle hvor varm skorsteinen ble der når vi hadde fyrt "fullt". Om det ble mer enn 80 grader skulle vi ikke sette noen lister sa han.
Men når hun spurte hvordan det var med avispapir som ligger mot skorsteinen i taket, syntes han ikke det spilte noen rolle. Så så kinkig virker det ikke å være.
Men mål temperaturen når du fyrer og ring så feieren og spør
Han sa at han ikke syntes det, men at vi kunne måle hvor varm skorsteinen ble der når vi hadde fyrt "fullt". Om det ble mer enn 80 grader skulle vi ikke sette noen lister sa han.
Men når hun spurte hvordan det var med avispapir som ligger mot skorsteinen i taket, syntes han ikke det spilte noen rolle. Så så kinkig virker det ikke å være.
Men mål temperaturen når du fyrer og ring så feieren og spør
enig med billy begynn med å måle temperaturen, kontakt deretter en inspeksjonsmann (feier).
om temperaturen ikke overstiger 80-85 grader, så kan man sette lister mot murstocken
men du snakker om helhetlig panel direkte mot? så får det nok ikke se ut treet kommer lagre varmen typ, en feier kan forklare bedre.
en annen sak som feier kommenterer er okulærbesiktigelse av murstocken og gjentagende slike (unntatt bjelkelaget).
regn med å måtte sette stålregler og inspeksjonsluker så de kan lyse inn i og se på hele murstocken nå og også om 3 år, men hør med en inspeksjonsmann
lykke til
Nils
om temperaturen ikke overstiger 80-85 grader, så kan man sette lister mot murstocken
men du snakker om helhetlig panel direkte mot? så får det nok ikke se ut treet kommer lagre varmen typ, en feier kan forklare bedre.
en annen sak som feier kommenterer er okulærbesiktigelse av murstocken og gjentagende slike (unntatt bjelkelaget).
regn med å måtte sette stålregler og inspeksjonsluker så de kan lyse inn i og se på hele murstocken nå og også om 3 år, men hør med en inspeksjonsmann
lykke til
Nils
Vi rev panel nettopp i vårt hus og fant da svart mugg mot de gamle tapetene og trefiberplaten samt vev som satt under panelet mot pipen, pipen skal puste så kanskje du skal rive ned tapetene før og sørge for at det er en luftspalte og helst inspeksjonsluke for å kontrollere. Vi fjernet alt etter å ha hatt Anticimex hjemme, så nå får den bare puss som puster.
Sett cemerit/Minerit nærmest pipen, den er helt godkjent for høy varme.abel48 skrev:
De sitter jo tapet nå direkte på murstocken og det har gått bra. Så det burde funke med panelplate også. Den er 6mm av type masonitt eller noe. Kanskje det hjelper å sette en gipsplate bak panelplaten? Gips er jo brannsikkert.
Mvh anders
Mvh anders
Hva jeg har forstått så får man ikke kle inn skorsteinen i det hele tatt, den skal kunne inspiseres for sprekker ifølge den lokale feieren på begge sider
Antar at det IKKE gjelder om man har rørinnsats, liksom tre mot muren fordi den ikke blir varm.
Antar at det IKKE gjelder om man har rørinnsats, liksom tre mot muren fordi den ikke blir varm.
Ok. Da tar jeg og maler den i stedet. Funker det med hvilken som helst farge eller må det være puss farge? Skulle jo ønske å ha samme farge som jeg skal ha på panelet ved siden av. Og det er vannbasert hvit farge 40glans.
Fungerer med vannbasert i alle fall, og min skorstein kan bli ganske varm hvis man fyrer godt.abel48 skrev:
Klikk her for å svare