Ja, spørsmålet er kanskje vanskelig å svare på. Er man dyktig på sånt, sager man selv, og er man rik bryr man seg ikke om kostnaden :)

Vi skal ha en ny benkeplate, og valget har falt på laminatplate fra LG Collection. Platen i seg selv vil koste 1500-2000 (170 cm lang), men hulltaking for platetopp koster 600 kroner ekstra! Gjerrigheten kommer krypende, og jeg tenker "hvor vanskelig kan det være". Selgeren på byggevarehuset anbefalte det ikke siden han hadde prøvd og ikke ble helt fornøyd.

Om man får litt flising – vil da platetoppen ikke slutte helt tett mot laminatet, og man risikerer å få inn vann under? Eller tetter man mellom platetopp og plate ved montering?

Benkeplaten har så kanter (laminat) på kortsidene og forsiden, men ikke baksiden. Er det ikke en risiko for at vann kan trenge inn på baksiden om man har en dårlig fuge mot flisene eller så? Eller er det bortkastede penger å legge til laminatkant på baksiden? I så fall burde man kunne droppe på den ene kortsiden også siden det også der blir mot en flislagt vegg.

Jeg har felt inn en vask i laminatbenken og det var ingen problemer. Sag med undersiden opp med vanlig stikksagblad så fliser det ikke så mye.

Kanten på koketoppen kommer til å dekke hullet så sagingen vil ikke synes når koketoppen er montert.

Fug kantene med våtromssilikon så unngår du fuktskader på benken.

Takk! Høres ut som det er verdt et forsøk å spare 600 spenn :)

Skal man også fuge med silikon rundt platetoppen eller slutter den tett likevel?

På en platetopp som jeg byttet i min forrige bolig var det en "gummilist" som tetta mot platen. Jeg malte på litt vanlig maling på snittet for sikkerhets skyld. Det synes jo ikke fra oversiden.

Om plater fliser mye kan det hjelpe å tape før saging også.

Jeg sagde selv med en gammel billig stikksag som ikke gikk rett. Var ikke noe problem, sagde fra undersiden så jeg så hvor snittet havnet. Fliset ikke, jeg hadde teipet med maskeringsteip for å kunne tegne (mørk benkeplate), men jeg tror ikke det hadde fliset uansett. Så smurte jeg silikon på snittflaten og deretter en aluminiumsstripe for å beskytte mot varmen (fulgte med platetoppen).
Fester du platetoppen med silikon kommer du til å angre på det når den skal fikses eller tas løs av andre grunner.
Bestiller man plata med hull i må man være helt sikker på hvor hullet skal være. Jeg vil gjerne se på stedet så det blir helt riktig.

Jeg har kjørt både sirkelsag og stikksag. Helt i henhold til handysmurf:s retningslinjer. Fra undersiden og teipet der jeg sagde. Ble veldig bra.

Bruk et stikksagblad beregnet for materialet og start med å testkjøre en del i det stykket du skal sage bort.

Mal ikke synlige sider, men grunnfarge hvis du vil ha ekstra beskyttelse.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Takk alle sammen for tipsene deres!

• Liker
Nocab
  • Laddar…
Ifølge vår Electroluxleverandør er det matrestene som setter seg fast mellom platetoppen og benkeplaten som tetter.

Etter å ha sett inn i sprekken, virker det ikke urimelig at han har rett...

Mmmm, koselig!

Snailman
så på et argasnickaren program her om dagen, der de sagde et hull i benkeplate med stikksag, de sparte en bit i alle hjørnene, så skrudde de fast en eller to planker som var litt større enn hullet i biten som skulle bort, så den ikke kunne falle ned når de deretter sagde bort de fire hjørnene.

sesong 7 episode åtte 'Anders fikser et fungerende hjem' cirka 32 minutter inn i programmet (finnes nok online å se på)

http://www.kanal5play.se/program/226052/video/5239086

Snailman skrev:
så på et argasnickaren-program her om dagen, hvor de sagde et hull i benkeplaten med stikksag, de sparte en bit i alle hjørnene deretter skrudde de fast en eller to planker som var litt større enn hullet i biten som skulle bort, slik at den ikke kunne falle ned når de deretter sagde bort de fire hjørnene.

sesong 7 episode åtte 'Anders fixer et fungerende hjem' ca 32 minutter inn i programmet (finnes sikkert online å se på)

[lenke]
Jeg bruker tvinger, raskere og mer praktisk.

Sørg for at stikksagen står på 0 i pendelmodus så det fliser mindre. Skulle det likevel føles risikabelt pleier jeg å risse på streken. Da får man en anvisning som forhindrer at det fliser. Men det pleier mest å være nødvendig når man sager plater med trefinér. Teip er som sagt også bra.

Sagede også selv for både platetopp og vask, gjorde slik at jeg sagde to kutt diagonalt mellom hjørnene, så kjørte jeg sidene, da blir det bare "en fjerdedel" som tynger ned og man slipper at noe knekker av...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.