3.266 lest ·
26 svar
3k lest
26 svar
Kan man rive disse utstikkende søylene?
Hei,
I min nykjøpte leilighet stikker to asymmetriske søyler ut fra veggen. De er ikke med på originaltegningen, og styret ser ikke ut til å vite hva de er til for. På tegningen finnes det derimot en noe utstikkende del mellom søylene, bak hvilken diverse rør og ledninger går.
Jeg har vært oppe på taket (da leiligheten er øverst i huset) og kan ikke se noen skorsteiner eller lignende som kan forklare dem.
Huset er bygd i -63. Peisen på bilde er en skorsteinsfri.
Hvordan vet jeg om man kan rive disse to utstikkende delene?
Takk på forhånd!
I min nykjøpte leilighet stikker to asymmetriske søyler ut fra veggen. De er ikke med på originaltegningen, og styret ser ikke ut til å vite hva de er til for. På tegningen finnes det derimot en noe utstikkende del mellom søylene, bak hvilken diverse rør og ledninger går.
Jeg har vært oppe på taket (da leiligheten er øverst i huset) og kan ikke se noen skorsteiner eller lignende som kan forklare dem.
Huset er bygd i -63. Peisen på bilde er en skorsteinsfri.
Hvordan vet jeg om man kan rive disse to utstikkende delene?
Takk på forhånd!
Kjennes de stumme når du banker på dem?
Hvorfor skulle noen bygge to asymmetriske søyler i rommet hvis de ikke fylte noen hensikt?
Hvorfor skulle noen bygge to asymmetriske søyler i rommet hvis de ikke fylte noen hensikt?
For at det ble fint?
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 innlegg
Dekorasjon kun eller installasjonssjakt? Ta en titt inn i leiligheten under...
Skal forsøke å kikke inn hos naboen nedenunder. Om lignende mangler hos naboen, kan jeg med god samvittighet ta fram den store sleggen?
Den høyre søylen har en stikkontakt installert, noe som i mitt hode tyder på at den burde gå an å fjerne.
Den høyre søylen har en stikkontakt installert, noe som i mitt hode tyder på at den burde gå an å fjerne.
Men føles de stumme om du banker på dem?
Hvis jeg hadde bygget to søyler hadde jeg nok bygget dem like brede.
Hvis jeg hadde bygget to søyler hadde jeg nok bygget dem like brede.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 innlegg
Mistenker at de skjuler ventilasjon, avløp, varmerør eller noe lignende. Hvorfor skulle man ellers bygget sånn?
Det eneste svaret som finnes på dette spørsmålet (gitt at du ikke finner noe hos naboen) er å ikke ta frem storslegga men åpne opp et passe stort hull og sjekke. Kan du gjøre det på et sted/måte hvor du kan gjenopprette med bekledningssteinene så er det jo en bonus.P Pagheen skrev:
Ah den skal bort uansett, ja da er det storslegga som gjelder. Blir spennende å se hva du finner...P Pagheen skrev:
Ikke av noen annen grunn enn at du uansett skal fjerne kledningssteinene og allerede har ryddet opp et hull. Ser jo ut som gips så det er bare å åpne opp og sjekke inn. Ja man trenger jo ikke bruke slegga for sakens skyld. Skulle det gå installasjoner der så er det bare å gipse igjen og så gjøre det du uansett hadde tenkt å gjøre når du uansett skulle tatt bort steinene.
Okei, det så jo riktignok ikke ut som gips men stein, men jeg hadde åpnet opp uansett.N noupe skrev:Ikke av noen annen grunn enn at du uansett skal ha bort kledningssteinene og allerede har ryddet et hull. Ser jo ut som gips så det er bare å åpne opp og se inn. Ja man trenger jo ikke bruke slegga for sakens skyld. Skulle det gå installasjoner der så er det bare å gipse igjen og så gjøre det du uansett hadde tenkt å gjøre når du uansett skulle tatt bort steinene.