Hei,

I min nykjøpte leilighet stikker to asymmetriske søyler ut fra veggen. De er ikke med på originaltegningen, og styret ser ikke ut til å vite hva de er til for. På tegningen finnes det derimot en noe utstikkende del mellom søylene, bak hvilken diverse rør og ledninger går.

Jeg har vært oppe på taket (da leiligheten er øverst i huset) og kan ikke se noen skorsteiner eller lignende som kan forklare dem.
Huset er bygd i -63. Peisen på bilde er en skorsteinsfri.

Hvordan vet jeg om man kan rive disse to utstikkende delene?

Takk på forhånd!

• Rektangulær, steinbelagt peis med ild, plassert mellom to asymmetriske pelare på treverk gulv i en lys stue med et grått møbel.
  • Lys stue med spisebord og stoler, asymmetrisk pelarstruktur med steinbekledning og en skorstensfri peis. Sittegruppe ved vindu i bakgrunnen.
Hvordan ser det ut i etasjen under?

Kjennes de stumme når du banker på dem?

Hvorfor skulle noen bygge to asymmetriske søyler i rommet hvis de ikke fylte noen hensikt?

For at det ble fint?

Dekorasjon kun eller installasjonssjakt? Ta en titt inn i leiligheten under...

Skal forsøke å kikke inn hos naboen nedenunder. Om lignende mangler hos naboen, kan jeg med god samvittighet ta fram den store sleggen?

Den høyre søylen har en stikkontakt installert, noe som i mitt hode tyder på at den burde gå an å fjerne.

Men føles de stumme om du banker på dem?

Hvis jeg hadde bygget to søyler hadde jeg nok bygget dem like brede.

Mistenker at de skjuler ventilasjon, avløp, varmerør eller noe lignende. Hvorfor skulle man ellers bygget sånn?

P Pagheen skrev:
Skal prøve å ta en titt hos naboen under. Om noe lignende mangler hos naboen, kan jeg med god samvittighet ta frem slegga?

Den høyre søylen har en stikkontakt installert, noe som i hodet mitt tyder på at den burde kunne fjernes.
Det eneste svaret som finnes på dette spørsmålet (gitt at du ikke finner noe hos naboen) er å ikke ta frem storslegga men åpne opp et passe stort hull og sjekke. Kan du gjøre det på et sted/måte hvor du kan gjenopprette med bekledningssteinene så er det jo en bonus.

Fotografen Fotografen skrev:
. Hvorfor skulle man … bygd slik?
Kanskje for å gi en illusjon av et murverk?
Ren dekorasjon altså …

Den høyre føles en anelse mer hul ved banking enn den andre. Banket bort en bit av stenen på den venstre ifølge bilde.

Dekorasjonsstenen skal bort uansett.
Naboen svarer fortsatt ikke ved banking.

• Skadet vegg med fjernet dekorasjonsstein, viser eksponert indre struktur og rester av murpuss og stein på gulvet.
P Pagheen skrev:
Den høyre føles litt mer hul ved banking enn den andre. Banket bort en bit av stenen på den venstre ifølge bildet.

Dekorasjonsstenen skal bort uansett.
Naboen svarer fortsatt ikke når jeg banker på.
Ah den skal bort uansett, ja da er det storslegga som gjelder. Blir spennende å se hva du finner...

N noupe skrev:
Ah den skal bort uansett, ja da er det jo storsleggen som gjelder. Blir spennende å se hva du finner...
Utvikl gjerne hvordan du trekker konklusjonen at sleggen skal frem.

Ikke av noen annen grunn enn at du uansett skal fjerne kledningssteinene og allerede har ryddet opp et hull. Ser jo ut som gips så det er bare å åpne opp og sjekke inn. Ja man trenger jo ikke bruke slegga for sakens skyld. Skulle det gå installasjoner der så er det bare å gipse igjen og så gjøre det du uansett hadde tenkt å gjøre når du uansett skulle tatt bort steinene.

N noupe skrev:
Ikke av noen annen grunn enn at du uansett skal ha bort kledningssteinene og allerede har ryddet et hull. Ser jo ut som gips så det er bare å åpne opp og se inn. Ja man trenger jo ikke bruke slegga for sakens skyld. Skulle det gå installasjoner der så er det bare å gipse igjen og så gjøre det du uansett hadde tenkt å gjøre når du uansett skulle tatt bort steinene.
Okei, det så jo riktignok ikke ut som gips men stein, men jeg hadde åpnet opp uansett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.