Kan man kjøpe plåt til en sånn sarg ferdig i deler, eller er det blikkenslager som gjelder? Typ som plåt for vindskiver, takrenner osv som finnes ferdige. Det er altså kanten på et flatt garasjetak av 60-talls modell.

Kant av platt garagetak fra 60-tallet med grønn plåtsarg og nedløpsrør.

A
K KungAnka skrev:
Kan man kjøpe metall til en sånn her sarg ferdig i deler, eller er det blikkenslager som gjelder? Typ som metall for vinskier, takrenner osv som finnes ferdige. Det er altså kanten på et flatt garasjetak av 60-talls modell.

[bilde]
Akkurat de målene du har så må du henvende deg til noen som produserer etter dine ønsker..
Er det ikke kobber? hvorfor skal du bytte ut dem?

Rejäl skrev:
Eksakt de målene du har så må du henvende deg til noen som produserer etter dine ønsker..
Er det ikke kobber? hvorfor skal du bytte dem ut?
Trenger ikke være på centimeteren. Jeg har en bra blikkenslager jeg tar inn for det som trenger å være nøyaktig, men dette ville vært nok å være i nærheten. Ja, kobber, det er derfor jeg vil bytte.

• Wow
  • Liker
gaia og 1 annen
  • Laddar…
Har kjøpt plater hos den lokale blikkenslageren og det var billigere enn en ferdig fotplate hos Beijer...

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
K KungAnka skrev:
Trenger ikke være på centimetern. Jeg har en bra blikkenslager jeg tar inn for det som trenger være eksakt, men dette skulle holde å være i nærheten. Ja, kobber, det er derfor jeg vil bytte.
Ofte billigst å ta en lokal liten blikkenslagerfirma og bestille disse platene etter ønske fra dem..

RoTe
Hvorfor gjør kobber at du vil bytte?

• Liker
13th Marine og 2 andre
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hvorfor gjør kobberet at du vil bytte?
Kanskje står tyvene og sikler og skaper fuktproblemer over det edle materialet?😜

• Liker
  • Haha
Wisselgren og 1 annen
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hvorfor gjør kobberet at du vil bytte?
Gjett 😀. Det vanlige med kobber.

Det gir ikke helt pene flekker på annet. Pluss at det er giftig, vann fra regntønne er bedre til å drepe mose på hageplater enn å vanne jordbærene.
Veggen på et bygg med gule flekker på malt overflate, muligens forårsaket av kobberavrenning fra taket.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
K KungAnka skrev:

Det gir ikke helt pene flekker på annet. Pluss at det er giftig, vann fra regntønna er bedre til å drepe mose på hageplater enn å vanne jordbærene.
[bilde]
Ja edelmetaller og puss går sjelden hånd i hånd🥲

K KungAnka skrev:

Det gir ikke helt pene flekker på annet. Pluss at det er giftig, vann fra regntønnen er bedre til å drepe mose på hageplater enn å vanne jordbærene.
[bilde]
Er de gamle platene til salgs når du har byttet?

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Er de gamle platene til salgs når du har byttet?
Jeg har en skrothandler som kjøper. Har tatt bort en del annet. Men man kan kanskje få bedre betalt om man annonserer og fikser?

K KungAnka skrev:
Jeg har en skrothandler som kjøper. Har plukket bort en del annet. Men man kanskje kan få bedre betalt om man annonserer og fikser?
Skrotverdien er nok ikke så dårlig, men å kunne kjøpe ferdige pent patinerte plater ville nok vært mer verdt enn det for meg.

• Liker
KungAnka
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja edelmetaller og puss går sjelden hånd i hånd🥲
Det er mulig, har aldri hatt edelmetaller på huset, men litt platina hadde kanskje vært stilig. 😀

Kobber og ingen takutstikk er i hvert fall mindre vellykket. Kobber i takrenner er derimot OK bortsett fra at det er giftig. Men enn så lenge er det ikke forbudt.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
K KungAnka skrev:
Det er mulig, har aldri hatt edelmetaller på huset, men litt platina kanskje hadde vært fint. 😀

Kobber og ingen takutstikk er i alle fall mindre vellykket. Kobber i takrenner er derimot OK bortsett fra at det er giftig. Men enn så lenge er det ikke forbudt.
Kobberet siller ut seg selv i private villaer blir det færre og færre som har råd til å velge det, men i alle kulturhistoriske bygninger vil den være igjen av selvfølgelige grunner..

• Liker
gaia
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.