Hei.
Jeg trenger hjelp med om man får gjøre sånn her.
Vi bor i leilighet og har en ikke-bærende innervegg mellom soverom og bad. Mot soverommet sitter en tynn gipsplate på stendere, så et luftrom og så sponplate på stendere.

Vårt borettslag holder på med et rørbytte og har revet hele badet og blottlagt denne veggen fra badet sett. En dag når jeg kommer hjem ser jeg at håndverkerne har kuttet de stående stenderne som gipsplatene sitter på, dette for å kunne dra rørene til vasken der. Dette har gjort at veggen i soverommet har blitt veldig ustabil og begynt å bule utover.

De har også festet en plate på innsiden av gipsen som det virker som de skal feste rørene på.

Mitt spørsmål er, er det virkelig fagmessig utført å kutte stående stendere selv om veggen ikke er bærende? Burde man ikke i så fall sette liggende stendere for å stabilisere? Kan man virkelig feste rørene i en så ustabil vegg?

Jeg er takknemlig for svar, for jeg føler meg veldig usikker på dette, og borettslagets håndverkere bare overkjører en når man spør.

Mikael_L
Ja de bør ikke la det være på den måten.
Når de har fått rørene på plass så håper jeg at de "laskar" på med et stykke regel og på den måten reparerer de avkappede reglene.

Forresten, skal det bli plastmatte eller fliser på veggene?
Fliser krever en veldig stabil vegg under.

Det skal bli fliser senere. Det satt en sponplate på den delen av veggen som er mot badet. Den er delvis borte ved de stedene de har kappet stenderne, jeg antar at de kommer til å sette tilbake platen senere. Tror du det er tilstrekkelig stabilt? Eller må man sette gips også?

Jeg forutsetter også at de forsterker opp etter rørlegging.

Så setter de ikke fliser på trebasert plate håper jeg, men setter opp våtromsgips eller noe annet utenpå.

Skal det bli fliser så kreves det minst 2 lag plater og om jeg ikke er helt ute og sykler en regel avstand på cc 30 eller 45. Men det kommer noen andre svare på ;)

Men må si at det ikke føles riktig seriøst fremgangsmåte ..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.