Hei alle,

vi holder på med en husrenovering og har nå kommet til kjøkkenet og badet som ligger i tilknytning til hverandre. Vi bestemte oss for å gjøre begge delene samtidig ettersom vi har en vegg imellom som trengtes å regle om.

Kort beskrevet hvordan huset er bygget for å lettere forstå hva jeg trenger hjelp med. Huset er ca 9x10m og er bygget med "bærende" vegger som et kors gjennom huset. I de 4 rommene i første etasje så har vi spiserom, stue, gang og kjøkken/toalett. I en av delene har vi altså både et kjøkken og et toalett i samme rommet. Vi har også overetasje og kjeller i huset.

I det eksisterende toalettet har de ved en tidligere anledning renovert og ved dette tilfellet saget de av gulvbjelkene for å kunne støpe et gulv. Dette har gjort at veggen har sunket ca 1-2cm, dvs knapt synlig. Nå når vi gjør om så kommer vi til å bygge bort gangen for å få inn en dusj i tilknytning til toalettet. Mellom den nye delen og det gamle toalettet finnes den "bærende" veggen som allerede har sunket, som gjør at jeg stiller meg litt spørrende til hvordan jeg skal løse dette på best mulig måte. I hele badet kommer jeg til å støpe et gulv, dvs jeg må sage av bjelkene også på den andre siden av veggen. Veggen hviler nå på betonggulvet (Taket i kjelleren) og skal ikke kunne synke mer enn det allerede har gjort.

Nå til mitt spørsmål: Når jeg først har saget av bjelkene, er jeg nødt til å bytte ut "restene" av gulvbjelkene før jeg støper mitt gulv. Dvs er jeg nødt til å ordne noen type jekk for å kunne legge inn en stålbjelke under veggen i stedet? Jeg har vanskelig for å tenke meg at bjelken kommer i kontakt med noen type fukt og bør ikke kunne råtne og forårsake lukt.

Har gjort mitt beste for å tegne opp dette i Paint. Obs bildet er ikke i målestokk :)

Takknemlig for svar. Still gjerne spørsmål hvis det er noe som er uklart

Mvh Micke

342201110542925ca.jpg

Sist redigert:
Enklere å vise med bilder. Vanskelig å forklare med ord.. Her ser dere hvordan det ser ut og forstår sannsynligvis hva jeg er ute etter.

803201175118Pabc1.jpg

0a3201175200Pb872.jpg

Man skal ikke støpe inn tre.

Støp aldri inn tre! Det vil råtne raskt,

Legg metall eller annet tørt, dødt materiale mellom treet og betongen så de ikke har direkte kontakt med hverandre..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.