Hei! Tenkte raskt høre om jeg kan stå i takstolen i garasjen (om den klarer vekten min) om jeg står ved "S2" markeringen i dette bildet som illustrerer konstruksjonen ganske godt:

Takstolkonstruksjon med tydelig markering av "S2" der bæreevnen vurderes for å stå i taket og legge isolasjon.

(jeg skal rulle isolasjon i taket)

Ja, du kan stå der.

Mikael_L
Ingen virkesdimensjoner eller andre mål er angitt i bildet, så det er helt umulig å si helt sikkert.

Men likevel går det an å i prinsippet være ganske sikker på at takstolen tåler vekten din uten å briste eller skades. Men det er også ganske sannsynlig at nedbøying og svingninger ikke er akseptable for en ren bruk av loftet som bruksrom.

Jeg er ganske sikker på at det går veldig bra for en person å stå der i forbindelse med byggetiltak som isolasjon eller annet. Men hvis rommet skal begynnes å brukes som bruksrom, er det viktig å avklare om takstolene er tilstrekkelig dimensjonert.

Sist redigert:
Om underbommarna ikke tåler å gå på, ville jeg sørget for å politianmelde produsenten for brudd på arbeidsmiljøloven eller bedrageri. Underbommarna må tåle å gå på hvis man skal ha en sjanse til å bygge og isolere. Det er en grunnforutsetning for all bygging.

Derimot er det ikke sikkert at takstolene holder hvis du bruker loftet til lagring. Tre tåler nemlig betydelig mindre belastninger når de er langvarige.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.