Jeg resonerer slik, med grunnlag i det du har fortalt om huset. Som ikke er mye.
Det er mulig at snekkere du har hatt der ser mer av konstruksjonen og derfor trekker andre konklusjoner. Det er dog ikke helt sjelden at snekkere hamrer ned bærende vegger.

Veggene er veldig tynne. Dette peker på at skulle være ikke-bærende innervegger. Normalt murer man tykkere om man skal bære noe. Dette er imidlertid langt fra sikkert. Hvordan ser samme vegg ut i underliggende leiligheter?

Plantegningen antyder imidlertid at bjelkelaget bærer langs huset og at veggen på tvers er bærende. Altså teglsteinveggene som utgjør fortsettelsen av balk/søylerammen bærer opp taket.
Denne veggen bærer da opp halve taket i din leilighet.
(Hvis det er på denne måten så skal det heller ikke ligge noen last på veggen du allerede har revet, så dra ikke for store konklusjoner av dette.)

Regner man lavt (med et betongbjelkelag) så får man: 2,4*0,1*5=1,2 tonn/m av bare bjelkelaget. Til dette kommer så selve taket og snølast. Men det vet man jo ikke hvor de lastene føres ned. De kanskje går rett inn til betongrammen, umulig å si.

Til dette kommer at vegger også har en stabiliserende funksjon. De hindrer rett og slett huset fra å blåse over ende. Det er dog mindre sannsynlig at dine teglsteinvegger arbeider på denne måten, men det er en mulighet.

Enten trenger du ingenting. Eller så trenger du en skikkelig bæring. Denne kan være av tre, stål eller betong. Men om den trengs så er det ikke noe man gjetter.
Legg pengene på en bygningskonstruktør i stedet for limtrebjelker. Det går an å få tak i slike også i ferietider.

Krawk skrev:
Jeg resonerer sånn, med grunnlag av det du har fortalt om huset. Som ikke er mye.
Det er mulig at snekkerne du har hatt der ser mer av konstruksjonen og derfor trekker andre konklusjoner. Det er dog ikke helt sjelden at snekkere river ned bærende vegger.

Veggene er veldig tynne. Dette peker på at de skulle være ikke-bærende innervegger. Normalt murer man tykkere hvis man skal bære noe. Dette er dog langt ifra sikkert. Hvordan ser den samme veggen ut i underliggende leiligheter?

Plantegningen antyder dog at bjelkelaget bærer langs huset og at veggen tvers over er bærende. Dvs teglveggene som utgjør fortsettelsen av bjelke/søylerrammen bærer opp taket.
Denne veggen bærer da opp halve taket i din leilighet.
(Hvis det er på denne måten så skal det heller ikke ligge noen last på veggen du allerede har revet, så trekk ikke for store konklusjoner av dette.)

Regner man lavt (med et betongbjelkelag) så får man: 2,4*0.1*5=1,2 tonn/m av bare bjelkelaget. Til dette kommer deretter selve taket og snølast. Men det vet man jo ikke hvor de lastene føres ned. De kanskje går rett inn til betongrammen, umulig å si.

Til dette kommer at vegger også har en stabiliserende funksjon. De hindrer rett og slett huset fra å blåse over ende. Det er dog mindre sannsynlig at dine teglvegger arbeider på denne måten, men det er en mulighet.

Enten trenger du ingenting i det hele tatt. Eller så trenger du en ordentlig avveksling. Denne kan være av tre, stål eller betong. Men hvis den trengs er det intet man gjetter.
Legg pengene på en bygningskonstruktør i stedet for limtrebjelker. Det går an å få tak på slike selv i ferietider.

Fikk ikke tak på noen konstruktør.
Bjelkelaget over leiligheten min er betong. Vanlige takstoler av tre som holder opp yttertaket.

Det ble den gyldne middelvei. Beholdt deler av veggene samt gjorde avveksling.

Jeg lot en bit av veggen som går fra yttervegg være igjen (40 cm). Deretter står selvsagt betongsøylen igjen rett overfor. Den har målene 50 * 30 cm. Der imellom ble det en avveksling (bredde ca 210 cm) med limtrebjelke/søyle (se bilde). Dimensjon limtresøyle 90*90 mm, Limtrebjelke 2*42*180mm = 84*180mm.

Veggen mot gangen lot jeg også være igjen 40 cm. Der gjorde jeg avveksling med limtrebjelke/søyle hvor den ene enden hviler på veggen som jeg lot sitte igjen. Dimensjon limtresøyle 90*90 mm, Limtrebjelke 2*42*180mm = 84*180mm.

Se bildene nedenfor: (De svarte markeringene er eksisterende vegg, det røde markerer limtrebjelke samt limtrestolpene).

Hva synes du?

• Plantegning av en leilighet med markeringer for limtrebjelker og stolper, eksisterende vegger er sorte, limtrebjelker/stolper er rødmerket.
  • Renovering av et rom med synlige limtrebjelker og -stolper midt i, pappesker stablet ved vinduet, rommet har en lys og delvis demontret vegg.
Sist redigert:
Jeg tror fortsatt at det er veldig liten risiko for at disse veggene er bærende. Føles bare så utrolig unødvendig å legge limtredragere hvis det ikke trengs. Hva kostet disse? Burde vært billigere å ta dit en bygningsingeniør?

På den andre siden skal ikke jeg sitte her og skrive hva du skal og ikke skal gjøre:)

Håper det løser seg til det beste, så langt ser det jo bra ut.

Kanskje gjorde dette i unødan, men nå er det gjort og det føles bedre å være på den sikre siden. Virker ikke å være noe som helst trykk ovenfra og jeg hadde sannsynligvis klart dette uten avvaxling.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.