22.284 lest ·
18 svar
22k lest
18 svar
Kan jeg rive denne veggen? Er den bærende? Tegning finnes
Jeg har nettopp kjøpt en ny leilighet og vurderer å rive en vegg. Spørsmålet er om den er bærende eller ikke.
Fakta:
Huset bygget i 1956
Etasje 5 av 5 (øverst)
Skråtak over meg med mønehøyde 180 cm, ingen loft altså.
Det er veggene som er rødmarkerte som skal rives.
Innvendige veggene som jeg vil rive er av tegl med ca 1-2 cm puss på hver side. Totalt ca 15 cm tykke. De er med andre ord ganske solide, men de er på den annen side de fleste andre innvendige veggene også.
De blåmarkerte veggene utgjør tykkere betongvegg som definitivt er bærende. Mellom dem ligger det en like tykk bjelke opp mot taket som er ca 30 cm høy. Den blåmarkerte veggen som er ved siden av den veggen jeg vil rive er ca 40-50 cm bred og ca 30 cm tykk. Den andre blåmarkerte veggen på den andre siden er 1 meter bred og ca 30 cm tykk og mellom dem opp mot taket ligger altså en bjelke som forbinder dem.
Min tanke er at de blåmarkerte veggene er bærende mens de rødmarkerte ikke er det.
Grunnen til at jeg spør er at de veggene jeg vil rive likevel er ganske solid bygget.
Jeg vet at jeg burde kontakte en bygningskonstruktør/ingeniør for konsultasjon, men jeg vil likevel kjenne litt på hva dere i forumet tror om dette.
Selvfølgelig vet jeg også at foreningen skal kontaktes osv. osv.
Fakta:
Huset bygget i 1956
Etasje 5 av 5 (øverst)
Skråtak over meg med mønehøyde 180 cm, ingen loft altså.
Det er veggene som er rødmarkerte som skal rives.
Innvendige veggene som jeg vil rive er av tegl med ca 1-2 cm puss på hver side. Totalt ca 15 cm tykke. De er med andre ord ganske solide, men de er på den annen side de fleste andre innvendige veggene også.
De blåmarkerte veggene utgjør tykkere betongvegg som definitivt er bærende. Mellom dem ligger det en like tykk bjelke opp mot taket som er ca 30 cm høy. Den blåmarkerte veggen som er ved siden av den veggen jeg vil rive er ca 40-50 cm bred og ca 30 cm tykk. Den andre blåmarkerte veggen på den andre siden er 1 meter bred og ca 30 cm tykk og mellom dem opp mot taket ligger altså en bjelke som forbinder dem.
Min tanke er at de blåmarkerte veggene er bærende mens de rødmarkerte ikke er det.
Grunnen til at jeg spør er at de veggene jeg vil rive likevel er ganske solid bygget.
Jeg vet at jeg burde kontakte en bygningskonstruktør/ingeniør for konsultasjon, men jeg vil likevel kjenne litt på hva dere i forumet tror om dette.
Selvfølgelig vet jeg også at foreningen skal kontaktes osv. osv.
Sist redigert:
Ettersom det vel er en borettslag så må du jo uansett ha foreningens tillatelse, så hør med dem - de har kanskje tatt stilling til dette tidligere i noen annen leilighet, og hvis ikke annet så burde foreningen ha tilgang til bygningstegninger og kanskje kontakter med bygningsingeniør.
Altså bjelken sitter mellom de blåmerkede veggene. Ikke ut mot ytterveggen. Min tanke var at hvis nå denne veggen, som jeg vil rive, skulle være bærende så burde de vel gjort veggen like tykk hele veien ut mot yttervegg. Men på den annen side taper man jo da litt gulvflate.Krawk skrev:
Blir ikke riktig klok på dette. Noen flere som kan komme med gode tanker om dette?
Jo, jeg er helt med på hvordan det ser ut. Bjelken tar over der veggen slutter. Teglveggen trenger ikke være like tykk siden den bærer en utbredt last. Den blå veggen/søylen bærer derimot en punktlast fra bjelken.
Om den nå er bærende. (Stemmer tegningen og det er 2+2cm puss på veggen, så er det ikke mange cm tegl igjen. Men arkitekten var kanskje ikke så nøye med det...)
Har du ikke tilgang til noen konstruksjonstegninger? Eller en armeringstegning?
Forresten. Den røde veggen ut mot hall er trolig ikke bærende. Glemte å skrive det før.
Om den nå er bærende. (Stemmer tegningen og det er 2+2cm puss på veggen, så er det ikke mange cm tegl igjen. Men arkitekten var kanskje ikke så nøye med det...)
Har du ikke tilgang til noen konstruksjonstegninger? Eller en armeringstegning?
Forresten. Den røde veggen ut mot hall er trolig ikke bærende. Glemte å skrive det før.
Veggen er ca. 15 cm tykk hvorav pussen er ca. 1-2 cm på hver side. Det gjør at teglsteinene er ca. 11-13 cm brede. Har bare lignende tegninger som jeg har publisert her. Ingen andre fantes hos kommunen. Plantegningen er vel ikke helt 100%-ig. Alle de rødmerkede veggene er like tykke (15 cm) og av samme konstruksjon.Krawk skrev:Jo, jeg er helt med på hvordan det ser ut. Bjelken tar over der veggen slutter. Teglveggen trenger ikke være like tykk siden den bærer en utbredt last. Den blå veggen/søylen bærer derimot en punktlast fra bjelken.
Om den nå er bærende. (Stemmer tegningen og det er 2+2cm puss på veggen så er det ikke mange cm tegl igjen. Men arkitekten var kanskje ikke så nøye med det...)
Du har ikke tilgang til noen konstruksjonstegninger? Eller en armeringstegning?
Forresten. Den røde veggen ut mot hallen er trolig ikke bærende. Glemte å skrive det før.
En interessant tanke om veggene skulle være bærende er: Hva skjer om jeg river dem likevel. Bor tross alt øverst.
Vil gjerne vite om det er vanlig med ikke-bærende vegger av tegl/puss i den tykkelsen som jeg har.
Sist redigert:
Det føles som en ganske tynn vegg, men den trenger ikke bære så mye som de på etasjene under. River du veggen og den er bærende, kan du i verste fall få hele taket i hodet.
Er det betong også over din leilighet? Hvordan bærer den i så fall? Opplag på trappehusvegg-mittvegg-gavlvegg? Hva bærer takstolene på? Ytterveggen eller ditt takbjelkelag?
Det finnes som sagt trolig en årsak til at man har satt inn en stor avveksling med søyle/bjelke av betong. Finn ut hva denne bærer, så er du i alle fall nærmere en løsning.
Er det betong også over din leilighet? Hvordan bærer den i så fall? Opplag på trappehusvegg-mittvegg-gavlvegg? Hva bærer takstolene på? Ytterveggen eller ditt takbjelkelag?
Det finnes som sagt trolig en årsak til at man har satt inn en stor avveksling med søyle/bjelke av betong. Finn ut hva denne bærer, så er du i alle fall nærmere en løsning.
Sist redigert:
Jeg tok det sikre før det usikre. Kjøpte limtrebjelker og limtresøyler. Så leide jeg stempel.
Satte opp stempelet og rev veggen mellom kjøkkenet og gangen (den var 220 cm bred og hadde en 70 cm bred døråpning).
Ingen som helst tendenser til at det var noe trykk ovenfra. Hadde sikkert gått bra uten limtrebjelke med andre ord.
Uansett så satte jeg en 90*90 mm limtresøyle på hver side samt doble 42*180 mm limtrebjelker som overligger.
Hadde tenkt meg samme dimensjoner til den andre veggen, altså 90*90 mm søyler og doble 42*180 mm bjelker til den andre veggen som er ca 250 cm bred (veggen mellom kjøkken og stue).
Da må jeg vel uansett ha gjort en ordentlig avveksling som burde være mer enn tilstrekkelig?
Se min skisse nedenfor.
Satte opp stempelet og rev veggen mellom kjøkkenet og gangen (den var 220 cm bred og hadde en 70 cm bred døråpning).
Ingen som helst tendenser til at det var noe trykk ovenfra. Hadde sikkert gått bra uten limtrebjelke med andre ord.
Uansett så satte jeg en 90*90 mm limtresøyle på hver side samt doble 42*180 mm limtrebjelker som overligger.
Hadde tenkt meg samme dimensjoner til den andre veggen, altså 90*90 mm søyler og doble 42*180 mm bjelker til den andre veggen som er ca 250 cm bred (veggen mellom kjøkken og stue).
Da må jeg vel uansett ha gjort en ordentlig avveksling som burde være mer enn tilstrekkelig?
Se min skisse nedenfor.
Plantegningen antyder at veggen mot gangen sannsynligvis ikke har samme strukturelle funksjon som veggen mot stuen.
Videre har du gått fra: "kontakte en bygningskonstruktør/ingeniør"
Til: [riv og se om det raser]
Du vurderer å bruke en limtrebjelke på 180mm høyde når den opprinnelige konstruksjonen har en 300 mm høy armert betongbjelke i tilsvarende posisjon?
Og du gjør dette, ikke i en enebolig som du alene eier og bor i, men i en femetasjes bygning som sannsynligvis er et borettslag?!
...
Videre har du gått fra: "kontakte en bygningskonstruktør/ingeniør"
Du vurderer å bruke en limtrebjelke på 180mm høyde når den opprinnelige konstruksjonen har en 300 mm høy armert betongbjelke i tilsvarende posisjon?
Og du gjør dette, ikke i en enebolig som du alene eier og bor i, men i en femetasjes bygning som sannsynligvis er et borettslag?!
...
Sist redigert:
Nei, slik jeg forstod det så rev han ikke bjelken, men bare veggen som er rødmerket med døråpning.Krawk skrev:Plantegningen antyder at veggen mot gangen trolig ikke har samme strukturelle funksjon som veggen mot stuen.
Videre så gikk du nå fra: "kontakte en bygningskonstruktør/ingeniør"
Du tenker å veksle av et bjelkelaget med en 180mm høy limtrebjelke når den opprinnelige konstruksjonen har en 300 mm høy armert betongbjelke i tilsvarende posisjon?
Og du gjør dette, ikke i en villa som du alene eier og bor i, men i en femetasjes bygning som sannsynligvis er en borettslag?!
...
Uansett hvilket så forstår jeg ikke hvorfor du går og kjøper limtrebjelker og skal veksle av vegger med som du ikke vet er bærende eller ikke.
Jeg renoverte en lignende leilighet fra 1947 og innerveggene (ikke-bærende) på den tiden ble laget av mørtel blandet med noe pimpstein/lettklinkervariant. Hva du enkelt kan gjøre for å få en hint om veggen er bærende eller ikke er å bile opp et hull i veggens overkant der den slutter mot bjelkelaget. Du har trolig et betongbjelkelag og om du ser et bordmønster på betongens underside så kan du være temmelig sikker på at bjelkelaget har blitt støpt før veggen ble oppført og dermed ikke er bærende.
Uansett hvilket, jeg synes det er helt sprøtt å begynne å veksle av vegger på måfå.
Oi oi oida. Nå er ikke jeg noen glad amatør, men ganske erfaren. Jeg har dessuten hatt noen håndverkere som har sett på de veggene som skal rives. De fleste har trodd at de ikke er bærende og mer eller mindre sagt RIV. Disse personene er dog ingen ingeniører, men likevel. Dessuten har styreleder i BRF sagt til megleren at veggene trolig ikke er bærende og at de kan rives så lenge de blåmerkede veggene er igjen. Hvilke de også er. For å være på den sikre siden valgte jeg å likevel veksle av med limtresøyler og limtrebjelke. Siden veggene er relativt korte burde man heller ikke ta til de aller groveste limtrebjelkene. Jeg kjører uansett med doble 42*180 oppå 90*90 søyler.Rigel skrev:Nei, som jeg forstod det så rev han ikke bjelken, men bare veggen som er rødmerket med dørhull.
Uansett hvilket så forstår jeg ikke hvorfor du går og kjøper limtrebjelker og skal veksle av vegger med som du ikke vet er bærende eller ikke.
Jeg renoverte en lignende leilighet fra 1947 og innerveggene (ikke-bærende) på den tiden ble laget av mørtel blandet med noen pimpstein/lettklinkervariant. Det du enkelt kan gjøre for å få en hint om veggen er bærende eller ikke er å hogge opp et hull i veggens overkant der den slutter mot bjelkelaget. Du har trolig et betongbjelkelag og om du ser et bordmønster på betongens underside så kan du være temmelig sikker på at bjelkelaget har blitt støpt før veggen ble reist og er da ikke bærende.
Uansett hvilket, jeg synes det er helt sprøtt å begynne å veksle av vegger vind for våg.
Limtre er utrolig sterkt (ofte like sterkt som stålbjelke). Jeg synes nok at avvekslingen er tilstrekkelig, men jeg kan jo ta feil. Ville dog ikke komme inn på diskusjon om hvorvidt det er galt gjort eller at jeg burde ha kontaktet konstruktører/ingeniører eller ikke. Jeg har verken tid eller mulighet til dette.
Tilbake til fakta. Jeg bor ØVERST. Det er "kryploft" med 180 cm i mønehøyde over meg. Altså ingen ekstreme laster ovenfra. Ingen som helst tendenser til noe trykk ovenfra da jeg rev veggen mot gangen. I tillegg avveksling med limtrebjelker.
Tror dere at avvekslingen er for svak eller skal jeg gjøre på en annen måte eller hva?! Jeg blir helt svimmel nå.
Dere som har svart, har dere erfaring med akkurat slike ting eller hvordan har dere resonert når dere svarte?
Jeg har som jeg tidligere har fortalt gjort akkurat som deg. Hva slags bjelkelag har du over deg?ollesthlm skrev:Oi oi oida. Nå er ikke jeg noen glad amatør, men hyfsat erfaren. Jeg har dessuten hatt noen håndverkere som har sett på de vegger som skal rives. De fleste har trodd at de ikke er bærende og mer eller mindre sagt RIV. Disse personene er dog ingen ingeniører, men likevel. I tillegg har formann i BRF sagt til megler at veggene trolig ikke er bærende og at de kan rives så lenge de blåmerkede veggene er igjen. Hvilket de også er.
For å være på den sikre siden valgte jeg likevel å veksle av med limtrepillarer og limtrebalk.
Ettersom veggene er relativt korte burde man heller ikke bruke de aller groveste limtrebalkene. Jeg bruker likevel doble 42*180 oppe på 90*90 pilarer.
Limtre er utrolig sterkt (ofte like sterkt som stålbjelke). Jeg synes nok at avvekslingen er tilstrekkelig, men jeg kan jo ta feil. Ville dog ikke gå inn på diskusjon om det er galt gjort eller om jeg burde ha kontaktet konstruktører/ingeniører eller ikke. Jeg har verken tid eller mulighet til dette.
Tilbake til fakta. Jeg bor HØYST oppe. Det er "kryploft" med 180 cm i mønehøyde ovenpå meg. Altså ingen ekstreme laster ovenfra. Ingen som helst tendenser til noen trykk ovenfra når jeg rev veggen mot gangen. I tillegg avveksling med limtrebjelker.
Tror dere at avvekslingen er for svak eller skal jeg gjøre det på en annen måte eller hva?! Jeg blir helt snurrig nå.
Dere som har svart, har dere erfaring med nettopp slike ting eller hvordan har dere resonert når dere har svart?
Hva jeg egentlig mener er at om veggen ikke er bærende (noe jeg ikke tror at den er) så føles det jo veldig unødvendig å veksle av den.