Jeg skal pusse opp og male den, tenkte jeg, men er usikker på om det går an å pusse på det eksisterende underlaget. Jeg kan banke bort den pussen som er åpenbart løs. Resten sitter noenlunde, så det ville vel vært enklest om den kunne få sitte igjen. Dog vet jeg ikke hva den er malt med for maling og om det går an å pusse på den. Den ser ut til å ikke suge noe særlig - om jeg sprayer vann på den renner det bare av - så kanskje en slags plastmaling? I så fall fungerer det ikke så bra med kalkpuss, antar jeg? Kanskje blir jeg dermed nødt til å slå ned all puss og gjøre om fra bunnen av. Alternativt bare sparkle hullene og male over hele greia med en annen plastmaling? Det er en innervegg i kjelleren.
Hvis du ikke har tydelige bomlyder når du banker på overflaten og pussen sitter fast uten å ha åpenbare problemer med at malingen som den nå er malt med er for tett, ser det ut til å være en god kandidat for å bare pusse/sparkle igjen skadene. Hvis du har risiko for tilkjørende markfuktighet, går kanskje gipsbruk bort selv om det er utrolig enkelt å jobbe med. Et sementbasert pussmørtel er nok å anbefale eller en sementbasert sparkel f.eks. CM 850.
Mal absolutt ikke om veggen med vanlig plastmaling. En flik maling til en profesjonell malingsfirma kan noen ganger være nok for å forstå hva den er malt med. I en lignende situasjon brukte jeg selv beckers mineral sokkelmaling med gode resultater både gitt fuktvandring og avtørkbarhet.
Jeg har denne bedårende veggen i kjelleren:
[bilde]
Er den ikke søt?
Jeg skal pusse opp og male den, tenkte jeg, men er usikker på om det går an å pusse på eksisterende underlag. Jeg kan slå av den pussen som er åpenbart løs. Resten sitter greit, så det ville vel vært enklest om den kunne få sitte igjen. Imidlertid vet jeg ikke hva den er malt med for maling og om det går an å pusse på den. Den virker ikke å suge noe særlig - hvis jeg sprayer vann på den renner det bare av - så kanskje noen plastfarge? I så fall funker det ikke så bra med kalkpuss, gjetter jeg? Kanskje blir jeg dermed tvunget til å slå ned all puss og gjøre om fra grunnen. Alternativt bare sparkle hullene og male over hele rasket med en annen plastfarge? Det er en innvendig vegg i kjelleren.
Alt som er løst må bort, får du løs noen malingflak? Så kan du teste å brenne på den; brenner den så er det en form for plastmaling.
Er det plastmaling så hadde jeg slipt bort alt og malt med en diffusjonsåpen maling som f.eks. silikatmaling. Ellers hvis du fortsetter å male med tett maling som plastmaling så vil du få det samme problemet igjen.
Kalkbruket som faller av er tørt som fnøske, så jeg lurer på om fukt virkelig er problemet. Pussen har nok sittet der siden 50-tallet eller noe, så det er kanskje ikke helt uventet at den har gjort sitt. Kanskje like greit å slå ned alt sammen når jeg først holder på.
I mellomtiden prøvde jeg å reparere noen hull i pussen på en annen vegg. Den er definitivt pusset med kalk, så jeg bruker kalkmørtel. Det er imidlertid ekstremt vanskelig å jobbe med, så jeg lurer på om jeg gjør noe feil. Det er veldig vanskelig å få pussen til å feste seg på overflaten. Hvis jeg prøver å slå på den, spruter den i alle retninger, og når jeg drar på den med brett, fester den seg halvveis rundt kantene på reparasjonen. Å prøve å gni den etterpå resulterer bare i at den smuldrer opp og faller av. Helt umulig å få til en jevn overflate
Riktig konsistens på mørtelen er også en god forutsetning, deretter legger du på mer mørtel enn den omkringliggende tilkoblingen for deretter å skure av når det har tørket lenge nok..hva er det for mørtel?