Jeg holder på å bygge hus med en terrasse over kjøkken/stue og vil vite om jeg kan sette et spabad der en gang i fremtiden. Husleverandøren sier "ja, det går nok men vi gir ingen garantier".

Finnes det noe måte jeg kan få svar uten å ansette en konstruktør? Tegningen sier at bjelkelaget består av bjelker i dimensjon 45x220 og de er plassert parvis med CC 40 cm. Spennvidden er 5 meter.

Hvordan finner jeg ut hvilken belastning dette tåler?

H
Det som gjelder er hvor stort det er og hvor mye vann vil det være, spennvidde på 5 meter er bra langt selv om det finnes 45X220, tvilsomt om det er bra, selv med 40C/C vil det sikkert bli nedbøyninger, men det er min oppfatning, regner ikke på slikt, kjører med tommelen og pekefingeren, men andre kommer sikkert inn og vet bedre

Det blir svaiende å gå på den terrassen allerede uten spabad. Et bjelkelag med en spennvidde på 5 meter fungerer ikke med vanlig konstruksjonsvirke selv om man skrur sammen bjelkene to og to. Det kreves limtre. Hva slags husleverandør er det?

• Liker
tommib og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det blir svajigt å gå på den terrassen allerede uten spabad. Et bjelkelag med en spennvidde på 5 meter fungerer ikke med vanlig konstruksjonsvirke selv om man skrur sammen bjelkene to og to. Det kreves limtre. Hva slags husleverandør er det?
5 meter spennvidde virker å være maks før man trenger å gå over til limtre, lettbjelke eller lignende.

https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/barverk/barverk/balkar-och-ytbarverk/

Heij83
Når jeg bygde terrasse for å tåle et spabad brukte jeg doble 195 bjelker cc60 og 9 fundamenter under badet, nå tok jeg kanskje i litt vel mye, men et bad veier en hel del.

Normalt bad ca 400kg
Vannmengde ca 1000 l
Personer i badet 5-6 stk

Vekt minst 2000 kg på et areal av ca 6 kvadrat.

Jeg ville ikke ha tatt sjansen.

Jeg synes at træguiden uttrykker seg slurvete på den siden som du henviser til. Hvis du i stedet ser på den siden som inneholder konstruksjonseksempler på bjelkelag, skal du oppdage at ingen har spennvidde over 3,5 meter. https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=101000. Skal du bygge et terrassebjelkelag med en spennvidde på 5 meter (dvs bjelkene har ingen støtte på midten) kreves bjelkedimensjoner i størrelsesorden 70x300 mm, og det er vanskelig å få tak i slike i dag.

Sett to stålbjelker med stålstolper akkurat der karet skal være så er problemet løst!

• Liker
gustavk
  • Laddar…
Det ville vært interessant å høre hvilken husprodusent det er. 45x220 som bjelkelag er som tidligere nevnt i underkant for 5m. Ikke i det hele tatt ok med massasjebad (ca 500kg/kvm).

lärjungen
Om reglene på 45x220 ligger parvis og er både limt og skrudd blir de jo i praksis en type limtrebjelke på 90x220. Nå fremgår det ikke om de er både limt og skrudd i hverandre, men er det ordentlig gjort tåler de jammen meg mye vekt. Og dessuten ligger de på cc40. Isolerer en husstamme nå som produsenten har lagt 45x195 mellom etasjene, limt parvis cc60 på 6 meters spennvidde. Det skal riktignok ikke være noe spabad i overetasjen, men tanken er jo at det skal innredes med bad og diverse annet som veier ganske så mye. Og det skal være åpen planløsning under. Disse husmodulene har blitt produsert lenge, og ingenting har rast sammen ennå.

Men vil man være ekstra forsiktig, kan man jo styrke opp ved å støtte opp på en eller annen måte.

Edit: Ifølge lathunden (svenskt trä) klarer en 45x220 cc40 en fri lengde på 4.72. Da skal doble limte 45x220 absolutt klare fem meter og god vekt på det. Så fra et konstruksjonsperspektiv kan jeg ikke se noe galt med det. Men som sagt, kanskje man vil være ekstra sikker hvis man legger et spabad oppå.

Sist redigert:
Det klart begrensende kravet på bjelker i gulvbjelkelag er sviktkriteriet. Der er det bjelkens dimensjon, type og spennvidde som er avgjørende. Å redusere c/c avstanden har bare begrenset effekt på dette. Statiske laster derimot kan fordeles på flere bjelker gjennom mindre c/c avstand. Et bjelkelag kan tåle mye last men likevel ikke klare sviktkriteriet. Noen raske sammenligninger (dimensjon og momentan nedbøyning ved 5 m spennvidde): 45x220 - 5,8 mm, 90x220 (skrulimt) - 2,9 mm, limtre 90x270 - 1,3 mm.

lärjungen
J justusandersson skrev:
Det klarast begrensende kravet på bjelker i gulvbjelkelag er sviktkriteriet. Der er det bjelkens dimensjon, type og spennvidde som er avgjørende. Å redusere c/c avstanden har bare begrenset effekt på dette. Statisk last derimot kan fordeles på flere bjelker gjennom mindre c/c avstand. Et bjelkelag kan tåle mye last men fortsatt ikke klare sviktkriteriet. Noen raske sammenligninger (dimensjon og momentant nedbøy ved 5 m spennvidde): 45x220 - 5,8 mm, 90x220 (skrulimt) - 2,9 mm, limtre 90x270 - 1,3 mm.
Interessant. Hvor finnes denne tabellen å beskue?

Tabellen lagde jeg selv like før jeg skrev teksten. Det er veldig enkle utregninger hvis man kan litt bygningstatikk.

• Liker
Ekna
  • Laddar…
tommib
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jeg holder på å bygge hus med en terrasse over kjøkken/stue og vil vite om jeg kan sette et boblebad der en gang i fremtiden. Husleverandøren sier "ja, det går nok men vi gir ingen garantier".

Finnes det noen måte jeg kan få svar uten å hyre inn en konstruktør? Tegningen sier at bjelkelaget består av bjelker i dimensjon 45x220 og de er plassert parvis med CC 40 cm. Spennvidden er 5 meter.

Hvordan finner jeg ut hvilken belastning dette tåler?
Hvorfor vil du ikke hyre inn en konstruktør? Hvis det er viktig for deg å kunne plassere et badekar der i fremtiden, er det vel bare å sørge for at det bygges slik. Husleverandørens "ja det burde gå men vi gir ingen garantier" skal du nok se som at personen du snakker med i beste fall ikke har noen peiling (altså selger uten teknisk kunnskap).

Apropos svaiende terrasse så ville jeg vært mer bekymret for tetningssjikt enn svaihet. Hvis jeg forstår det riktig, så er dette yttertaket på kjøkkenet og stuen. Nedbøyning der kunne forårsake lekkasje av vann, f.eks. der dette tilslutter til øvrige huset.

lärjungen
J justusandersson skrev:
Tabellen laget jeg selv like før jeg skrev teksten. Det er veldig enkle beregninger om man kan litt byggnadsstatik.
Vil gjerne lære meg.

Formelen for å regne ut nedbøyningen fra en punktlast plassert på midten av en bjelke er følgende: Q*L^3/48*E*I. Q=punktlasten, L=spennvidden, E=elastisitetsmodulen for materialet i spørsmålet og I=bjelkens treghetsmoment. For en rektangulær bjelke kan treghetsmomentet beregnes gjennom formelen b*h^3/12 (b og h viser til tverrsnittsarealets mål). Når det gjelder stålbjelker slår man enklest opp verdien i en tabell. Man kan bruke hvilke enheter (f.eks. meter, mm, kg, kN [kilonewton]) man vil bare man gjør det konsekvent.

Om vi tar det aktuelle eksempelet, en 5 meter lang bjelke med dimensjonen 45x220 mm som utsettes for en punktlast på 100 kg (0,98 kN) blir utregningen følgende: Først regner vi ut treghetsmomentet som blir 0,00003993 m4. E er for C24 virke 11000 MPa [megapascal] dvs 11000000 kN/m2 ved deformasjonsberegninger. Setter vi inn alle verdiene får vi følgende utregning: 0,98*5^3/48*11000000*0,00003993=0,0058 m dvs 5,8 mm. Man kan gjøre det enklere for seg ved å legge inn formelen i et excelark så man bare trenger å mate inn spennvidde, punktlast og tverrsnittsdimensjon.

• Liker
Mattias Lingeskog og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.