Hei!

Bor i et rekkehus (borettslag) med kjeller siden to år tilbake.
Til å begynne med ble kjelleren bare en avlastningsplass fra flyttingen.

Pø om pø har jeg og min samboer ryddet i kjelleren. I vår kjøpte vi et heldekkende teppe til det store "hobbyrommet", selgerne vi kjøpte boligen av hadde hatt det, men vi måtte kaste det på grunn av at det var fullt av hundehår.

Men vi har ikke hatt mulighet til å rulle det ut da vi har hatt fullt med ting der. Nå under ferien har vi ryddet og endelig fått det på plass.

Oppdager imidlertid at det er fukt nederst ved dørkarmen. Det var en "klakk" fra en terskel på begge sider av dørkarmen som begge var fuktskadet.

Vet ikke hvor langt opp det er fuktig, men vurderer å fjerne hele dørkarmen.

Beklager det lange innlegget, men mitt spørsmål er egentlig om det er greit å fjerne dørkarmen eller om den kan være bærende?

Hva jeg har lest meg til så bør den ikke være bærende, men da man aldri har gjort noe slikt før vil man ikke bare hoppe i det.

Rekken er bygget på slutten av 40-tallet.

Bilde av dørkarmen
Dørkarm i kjellerrom, viser fuktighet og skade nederst i karmen. Rommet har teppe og kontormøbler. Pappesker og rot i forgrunnen.

Nærbilde av den ene siden der jeg har fjernet "klakken"
Nærbilde av en delvis fjernet dørkarm i kjeller, viser fuktskadet treverk og skittent gulv med fukt ved terskelen.

Spør om dere trenger å vite noe eller vil ha flere bilder.

Takk på forhånd,

Markus

Det ville vært ekstrem uflaks om den karmen er bærende.

Spontet taket, har det en spikerad i linje med døråpningen?
Hvis ikke, så er det ingen mellombjelkelagsbjelke over døråpningen.

Skudde bort klammerne til kabelen som går der, der gjemte det seg en spalte hvor man kunne titte inn over dørkarmen.

Vanskelig å få et bilde, men der kan man se en trebit som viser seg å være over dørkarmen på andre siden.

Bilde viser glipen og trebiten som er nevnt Glippe over dørkarm med utsyn til en trebit, markert med en rød pil og en skrue synlig på overkanten.

Samme trebit fra andre siden Glippe over dørkarmen med en synlig trebit bak kabel, markert med rød pil som peker på potensielt fuktskadet område.

Men har bestemt meg for å bare fjerne det som er fuktskadet og erstatte med nytt. Inntil videre i alle fall.

B
Tror neppe det der er bærende.

Vi hadde samme problem i vår kjeller. Hvis man lar karmen slutte noen mm over gulvet så får man en luftspalte som tørker ut, og forhindrer fuktigheten som kommer fra gulvet i å nå treverket.

Hadde lignende problemer og sagde rett og slett av skadet virke og erstatte med å støpe nytt i betong. Ble så bra som helst.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.