Jeg har en liten utbygging i huset og jeg tror at jeg kan fjerne en regel i "takstolen" for å få litt mer takhøyde.
Laster opp et bilde her for forhåpentligvis å få noen gode kommentarer fra dere.

Den horisontale regelen der innertaket var festet tidligere er ikke festet i noe annet enn vinkelregelen som bærer yttertaket.

Hvis jeg ikke har altfor mye uflaks når jeg tenker så tar den horisontale regelen ingen last i det hele tatt og bør kunne fjernes?

• En trestruktur i et loft med horisontale bjelker og isolasjon synlig. Diskusjon om å fjerne en horisontal regel for å øke takhøyden.
Nei, absolutt ikke!
Uten den underrammen vil sideveggene bli presset ut av takets, og snøens tyngde.
Men de kan erstattes av jernstenger eller vaiere, som blir litt smekrere.

Se for moro skyld på f.eks. gamle kirker.
Du ser pene, snirklete jernbeslag i øvre delen av langsidene.
Der er dragstengene, som holder sammen bygningen, festet.

Og se https://www.byggahus.se/forum/threads/bjaelkar-vs-vajer.222534/

Men
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nei, absolutt ikke!
Men horisontale regelen er ikke festet i noe annet enn den korte vertikale planken. Jeg forstår at den tar last om den var festet i huset på noe vis men det er den jo ikke.

Forklar gjerne, jeg tar sikkert feil! :)

Om så er tilfelle kan den fjernes.

• Liker
Enis
  • Laddar…
Jeg gir litt andre bud, men med omtrent samme betydning, du kan nok ikke ta bort den.
Har tegnet litt i bildet ditt.
Den røde linjen viser at taket er utbygd og takstolen forlenget.
De grønne pilene viser kraftenes retning.
Takstruktur med utvidelse, rød linje viser utbygd tak og forlenget takstol, grønne piler viser kraftretninger på tømmer.

Sist redigert:
Se nærmere på bildet. Den nedre regelen fortsetter ikke inn i veggen til venstre. Den har med andre ord ingen bærende funksjon.

D Daniel 109 skrev:
Se nærmere på bildet. Den nedre regelen fortsetter ikke inn i veggen til venstre. Den har med andre ord ingen bærende funksjon.
Takk for presiseringen! Akkurat slik er det ... unntatt en regel av alle som faktisk er festet i den gamle ytterveggen. (Gøy med gamle hus).

OK, jeg gir meg.
Bedre det enn at taket gjør det :)

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
A Acer767 skrev:
Jeg har en liten utbygging i huset og jeg tror at jeg kan fjerne en regel i "takstolen" for å få litt mer takhøyde.
Kaster opp et bilde her for å forhåpentligvis få noen gode bemerkninger fra dere.

Den horisontale regelen der innertaket var festet tidligere er ikke festet i noe annet enn vinkelregelen som bærer yttertaket.

Hvis jeg ikke har altfor mye uflaks når jeg tenker så tar den horisontale regelen ingen last i det hele tatt og bør kunne fjernes?
Underarmen holder sammen takstolen så de ikke glir fra hverandre og presser ut veggene...

A Acer767 skrev:
Men

Men den horisontale regelen er ikke festet i noe annet enn den korte vertikale planken. Jeg forstår at den tar last om den var festet i huset på noen måte, men det er den jo ikke.

Forklar gjerne, jeg tar sikkert feil! :)
Er det bjelker som ligger og hviler på en mønebjelke eller er det en takstol med overarm og underarm?

Spontan gjetning, underarmen er bare til for å på et horisontalt innertak.

• Liker
Pappa1986 og 1 annen
  • Laddar…
Du kan ikke fjerne dem.

Det er potensielt livsfarlig når folk som ikke har en anelse skal spekulere og uttaler seg.

Filip: Har du vurdert å lese før du svarer? Drt svaret har vært oppe tidligere, men er feil.

• Liker
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@hantverkare1
For du mener at disse gjør så stor nytte?
[bilde]
Jeg vet ikke hva ditt innzoomede bilde forestiller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.