Hei! Jeg holder på å renovere kjelleren og vil lage en klesoppbevaring under trappen.

Derfor lurer jeg på om jeg kan fjerne disse reglene som dere ser på bildet.

Det har vært en avskillende vegg med en liten inngang som man kommer under trappen. Men dette rommet var smalt, trangt og vanskelig å oppbevare ting i.

Derfor lurer jeg på om man kan fjerne disse reglene uten at det påvirker trappen.

• Under trappen i en kjeller, en delvis revet vegg med trestendere; klær henger på en stang, omgitt av malingsspann og oppussingsmaterialer.
Nei de bærer opp det avkapte bjelkelaget

Hei!
Tusen takk for det raske svaret.

V victorpajas skrev:
Hei! Jeg holder på å renovere kjelleren og vil skape en klesoppbevaring under trappen.

Derfor lurer jeg på om jeg kan fjerne disse reglene som dere ser på bildet.

Det har vært en adskillende vegg med en liten inngang som man kommer under trappen. Men dette rommet var smalt, trangt og vanskelig å oppbevare ting i.

Derfor lurer jeg på om man kan fjerne disse reglene uten at det påvirker trappen
Hei igjen

Jeg har funnet en tegning hvor jeg har markert med en rød penn hvor de reglene er.
Ser ikke at det finnes noe bærende.
Ved siden av finnes det en bærende bjelke, men like ved trappen ser det ikke ut til å være noe.

takk på forhånd for hjelpen

• Plantegning med område markert i rødt ved trappen, viser plassering av ikke-bærende reisverk.
V victorpajas skrev:
Hei igjen

Jeg har funnet en tegning der jeg har markert med en rød penn hvor de stenderne er.
Ser ikke at det finnes noe bærende.
Ved siden av finnes det en bærende bjelke, men rett ved trappen ser det ikke ut til å være noe.

takk på forhånd for hjelpen
Så denne artikkelen akkurat https://www.byggahus.se/ar-vaggen-barande-en-lathund

Visst du har en 75x195 i enden på bjelkelaget men det store spørsmålet er hva som bærer opp den?
Du må sikre at det avkappede bjelkelaget ikke henger ned. Dette gjør den veggen du har der i dag.
Du kan avlaste med pilarer og en eventuell bjelke.

• Liker
Immobil
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Klart du har en 75x195 i enden på bjelkelaget, men det store spørsmålet er hva som bærer opp den?
Du må sikre at det avkappede bjelkelaget ikke henger seg ned. Dette gjør den veggen du har der i dag.
Du kan avlaste med søyler og en eventuell bjelke
hm. ok

Min tanke er egentlig ikke at jeg skal fjerne alle regelene.
Jeg tenkte bare at jeg skulle ha større mellomrom (ca 80 cm i stedet for 60 cm) mellom regelene så jeg kan bygge uttrekkbare skap under trappen.

Når jeg likevel har deg på tråden, kan jeg på noen måte fjerne den liggende treet som regelene står på?
Den er litt problematisk hvis jeg skal ha uttrekkbare skap mellom regelene.
Enten så vil jeg fjerne den helt, men da vet jeg ikke hvordan jeg skal feste regelene til sementgulvet, eller om det går an å bruke aluminiumsprofil som kan foldes ned mellom regelene?

Forslag?

Takk på forhånd.

Hvis du har den 75x195 sim er tegnet på enden av ditt bjelkelag og den er festet ordentlig til hver gulvbjelke så kan du glese på bjelkene. Syllen kan du fjerne. Et alternativ for å feste stolpene er å skru ned 2 stk 8-10 mm skruer i betongen som stikker opp ca 100 mm. Bor deretter tilsvarende høyde l under kan på stolpen og sett den dit. Glem ikke litt plast mellom tre og betong.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du har den 75x195 sim er tegnet i enden på ditt bjelkelag og den er festet ordentlig til hver gulvbjelke så kan du tynne ut på lektene. Syllen kan du ta bort. Et alternativ for å feste stolpene er å skru ned 2 stk. 8-10 mm skruer i betongen som stikker opp ca. 100 mm. Bor deretter tilsvarende høyde l under kan på stolpen og plasser den der. Glem ikke litt plast mellom tre og betong
Bra tips.
Takk for hjelpen!

Ha en fin dag!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.