Jeg skal bygge meg en liten garasje. Den vil ikke isoleres i begynnelsen, men jeg planlegger å gjøre det i fremtiden. Takstoler kjøper jeg ferdige, ser ikke ut akkurat som på tegningen.
Det jeg lurer på er egentlig om
A) Fungerer 45x95 vanlig standard-virke (type cheapy eller hvem som enn vil være billigst) til stommen?
B) Plassering av takstoler, fungerer det som på bildet, 1200 c/c?
C) Har jeg glemt noe fundamentalt?
Det jeg lurer på er egentlig om
A) Fungerer 45x95 vanlig standard-virke (type cheapy eller hvem som enn vil være billigst) til stommen?
B) Plassering av takstoler, fungerer det som på bildet, 1200 c/c?
C) Har jeg glemt noe fundamentalt?
Hvis du ikke isolerer og kler innerveggene med plater eller panel må du diagonalavstive veggene så de ikke bøyer seg ved vind og snølast.
Gøy at du plasserer stenderne på en mur og ikke direkte på platen som er vanlig. Du har ikke vurdert å mure helt opp til takstolene med leca og få en ferdig vegg med en gang.
Tilpass lengden på garasjen slik at den blir delbar med 1200mm +45mm så passer plater og isolasjon når det blir aktuelt./MLJ
Gøy at du plasserer stenderne på en mur og ikke direkte på platen som er vanlig. Du har ikke vurdert å mure helt opp til takstolene med leca og få en ferdig vegg med en gang.
Tilpass lengden på garasjen slik at den blir delbar med 1200mm +45mm så passer plater og isolasjon når det blir aktuelt./MLJ
Enig med Immobil om de to første punktene, men bjelkelaget kan du ha som du har tegnet bare du tenker på plasseringen av stenderne slik at disse er under der du skal ha takstolen, så blir det ingen problemer. Når du velger trevirke, prøv å finne trevirke som ikke har for mange kvister da det svekker holdbarheten. Det beste er jo om du kan finne klassifisert konstruksjonstrevirke, f.eks. K18 eller K24, men hvis du som sagt er nøye når du velger trevirke, kan du få tilsvarende det.
Om du uansett vurderer å isolere garasjen i fremtiden må du jo allerede nå forberede det med vindsperre på utsiden under fasadekledningen, og da kan du jo sette utegips så får du både vindsperre og oppstivning i samme moment. For Mats Lj har helt rett i at du må gjøre garasjen vridstiv også. Er dere to som hjelper hverandre så går det ganske så smidig å sette opp gipsen. Vil du ikke bruke gips så setter du spesielle vindtettingbånd i kryss på veggen, går raskt og smidig.Mats Lj skrev:
Åh så gøy med mange svar, takk!!
Alle takstoler ligger rett over en veggregel. Må jeg ta hensyn til snøsoner og sånt, hva gjelder veggregler og bjelker? Tenkte legge betongpanner på taket og snøsone her skal nok være 2,5. Stammen blir iallfall 9645x6645 utvendig.
Årsakene til muren er to: Dels vurderer jeg å droppe platen foreløpig, bare ha en skikkelig mur og gruse opp gulvet. Dels får jeg bra takhøyde, selv med vanlig 2440 OSB den dagen det skal isoleres. Å bygge i leca hele veien opp blir for dyrt, dette er budsjettskjul
Fasaden blir vanlig stående kledning med overligger. Gips kanskje er en god idé? Men det høres dyrt ut. Jeg tenkte meg stålbånd og så får vel asfaltplaten engasjere seg litt også, men det kanskje blir for svakt? OSB og vindsperre kanskje?
Hvordan er det med klassifisert trevirke, er slike sortert rette eller må man fortsatt stå og granske hver bit?
http://strip.se/files/Garage.skp for den som er interessert.
Alle takstoler ligger rett over en veggregel. Må jeg ta hensyn til snøsoner og sånt, hva gjelder veggregler og bjelker? Tenkte legge betongpanner på taket og snøsone her skal nok være 2,5. Stammen blir iallfall 9645x6645 utvendig.
Årsakene til muren er to: Dels vurderer jeg å droppe platen foreløpig, bare ha en skikkelig mur og gruse opp gulvet. Dels får jeg bra takhøyde, selv med vanlig 2440 OSB den dagen det skal isoleres. Å bygge i leca hele veien opp blir for dyrt, dette er budsjettskjul
Fasaden blir vanlig stående kledning med overligger. Gips kanskje er en god idé? Men det høres dyrt ut. Jeg tenkte meg stålbånd og så får vel asfaltplaten engasjere seg litt også, men det kanskje blir for svakt? OSB og vindsperre kanskje?
Hvordan er det med klassifisert trevirke, er slike sortert rette eller må man fortsatt stå og granske hver bit?
http://strip.se/files/Garage.skp for den som er interessert.
Jeg har en lignende garasje som er 7x7 m bygget med vanlig billig 45x95 trevirke. Bor i sone 3 og det har holdt i 21 år ;-)
Som flere skriver er det viktigste å avstive konstruksjonen med enten skråbånd, men helst stiv kledning på inn- eller utside.
45x95 knekker ikke på grunn av snølasten om den kraften kommer loddrett. Selv om du skulle bygge med dårlig trevirke. Det er skråbelastning man skal passe seg for.
Mitt råd er å kjøpe de billigste lektene, men også komplettere med billig OSB på innsiden.
Som flere skriver er det viktigste å avstive konstruksjonen med enten skråbånd, men helst stiv kledning på inn- eller utside.
45x95 knekker ikke på grunn av snølasten om den kraften kommer loddrett. Selv om du skulle bygge med dårlig trevirke. Det er skråbelastning man skal passe seg for.
Mitt råd er å kjøpe de billigste lektene, men også komplettere med billig OSB på innsiden.
2"2 tvers over reglene på utsiden løser stabilitetsproblemet, gjør at du kan ha bare strølekt på vindsperre/boarden ved stående panel og gir en brutt kuldebro ved isolasjon. Dessuten blir svillen da 145, noe som blir bedre/penere til 150 leca, evt. senere dobbelplate på innsiden og puss på lecan blir knallbra sammen.
Nix, ikke i det hele tatt. Vinkelrette lekter stiver ikke opp konstruksjonen nevneverdig for skjærende laster. Du må ha skrå festing for at det skal bli stødigere.RoughChuck skrev:
Joda, absolutt. 2"2 cc 600 og stående panel på det blåser ikke den sterkeste Vargen over ende..
Skråavstivere inni til det står der, så er det bare å dytte og skyve og blåse så mye man vil
Klikk her for å svare