Jeg skal snart begynne å bygge en kjeller, denne blir på ca 45kvm og hele vil bli gjenfylt fra alle kanter. Det store MEN er at jeg rett og slett ikke kan bestemme meg angående hvilken type veggkonstruksjon jeg skal anvende. Alt arbeid vil bli utført av meg selv. Jeg har tilgang til egne maskiner (graver/hjullaster) etc. Jeg har sett på jackon termomur. Skallblokk med celleplast & drensplate utenfor Isoleringsblokk i leca.
Det jeg har kommet fram til hittil er at jeg heller mot vanlige skallblokker som fylles med betong og deretter isoleres utenfra med celleplast til ønsket isolasjonsverdi.
Er det noen som har stått i samme funderinger og allerede har bygget en kjeller som kan dele sine erfaringer?
For min del om jeg skulle utføre arbeidet selv ville valget stå mellom vanlige lecablokk og skallblokk, begge med 200mm utvendig drensplate. Om det er høyt grunnvann eller av andre årsaker mye vann i bakken ville jeg valgt skallblokk, ellers leca. Lecablokkene er marginalt lettere og krever mindre viktige moment som f.eks. når man skal betongfylle skallblokkene. Jeg ville også tegne opp en skaleriktig sokkeldetalj og se hvordan alle geometrier (hus/kjeller) stemmer overens med hverandre. Ut fra dette kan man ofte trekke konklusjoner om hva som ville "passe" best.
Det er mye vann i bakken (akkurat nå men skal såklart dreneres) men føles som skalblokk blir en utrolig sterk konstruksjon. Tenker meg at jeg støper inn armering på riktig plass i platen som går opp i skalblokkene så den blir 100% fiksert for marktrykk mot platen.
Takk for tipset på sokkelen!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.