Jeg synes tegningen av huset mitt er mildt sagt forvirrende. Det er en enebolig på 110 kvm fra 1968 med "flatt" tak. Ifølge tegningen er det kun de ytre veggene som er bærende ettersom de er tykkere. Ingen steder på tegningen finnes det tykkere streker eller vertikale streker som bærende vegger noen ganger kan kjennetegnes av.

Huset er et Skanska-hus med et såkalt hjerte av betong som går gjennom kjøkken og toaletter. Resten av huset er bygget opp av trestendere og gips.

Jeg lurer på om noen vennlig sjel kan hjelpe meg med dette dilemmaet? Bygningsetaten kan ikke hjelpe meg!

Mange moderne hus har fribærende takstoler, dvs. det trengs ingen bærende vegger inne i huset. Flatt eller saltak, det går å gjøre med bare yttervegger som bærende.

Protte

Tolker jeg det riktig hvis jeg tror at du har betongvegger sentralt i huset?
Da ville jeg tro at de kan være bærende

mats_o skrev:
Tolker jeg det riktig hvis jeg tror at du har betongvegger sentralt i huset? Da ville jeg tro at de kan være bærende
Ja, jeg har betongvegger ganske sentralt i huset. De er heller ikke merket som bærende på tegningen.

Har du en vegg i midten som ligger parallelt med langsidene høres det ut som en hjertvegg. At den ikke er tykk eller markert som bærende på tegningene trenger ikke bety så mye. Er det gammel hederlig betong trenger den heller ikke være så tykk for å klare belastningen i et småhus. Om du går opp på loftet og prøver å finne muligheter til å fotografere eller beskrive hvordan takstolkonstruksjonen ser ut, tror jeg forumet kan hjelpe deg litt framover ut fra den informasjonen. Ofte kan man finne ut fra utseendet av disse om de kun fordeler kreftene på yttervegg eller også en bærende hjertvegg.

myrstack skrev:
Har du en vegg i midten som ligger parallelt med langsidene høres det ut som en hjertvegg. At den ikke er tykk eller markert som bærende på tegningene trenger ikke bety så mye. Er det gammeldags betong trenger den heller ikke være så tykk for å klare belastningen i en enebolig. Om du går opp på loftet og prøver å finne muligheter for å fotografere eller beskrive hvordan takstolkonstruksjonen ser ut tror jeg forumet kan hjelpe deg litt fremover ut fra den informasjonen. Ofte kan man finne ut fra utseendet av disse om de kun fordeler kreftene på ytterveggene eller også en bærende hjertvegg
Problemet er at jeg har ikke noe loft, helt flatt tak og ingen mulighet til å sjekke takstolene.

Mikael_L
Men du gir oss jo null informasjon, hvordan skal vi kunne hjelpe deg da? :P

At huset er på 110 kvm sier f.eks. ikke mye, er det 4x27 meter eller 10,5x10,5 meter, det er en betydelig forskjell.

Kast f.eks. inn et bilde av tegningen og hvordan huset ser ut (et bilde utenfra) så finnes det noe å begynne på.

Mikael_L skrev:
Men du gir jo oss null informasjon, hvordan skal vi kunne hjelpe deg da? :P

At huset er på 110 kvm sier f.eks. ikke mye, er det 4x27 meter eller 10,5x10,5 meter, det er en vesentlig forskjell.

Legg f.eks. ved et bilde av tegningen og hvordan huset ser ut (et bilde utenfra) så er det noe å starte på.
Jeg skal ta noen bilder utenfra og også skrive målene på huset. Fikser det i helgen =)

Mikael_L skrev:
Men du gir oss jo null informasjon, hvordan skal vi kunne hjelpe deg da? :P
Får meg til å tenke på et spørsmål som stilles i Cyklar med Galenskaparna; En båt kjører inn i en brygge med en hastighet av fem knop, hvor lang tid tar det å reparere bryggen?

God helg

/PC

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.