Har en innvendig vegg mellom to soverom (som skal bli ett) på loftet. 70-tallshus med støpte gulv både i bunnplaten og 1. etasje. Over disse rommene er det loft, og taket er et porøst gipslignende materiale.
Forstår jo at skråbjelken er bærende - den går opp gjennom taket og hele veien gjennom loftet. Den tenker jeg ikke å røre. Det finnes lignende bjelker på begge sider av begge rommene. Spørsmålet er om jeg kan fjerne alle andre tretapper - kan de ha noen bærende funksjon?
Forstår jo at skråbjelken er bærende - den går opp gjennom taket og hele veien gjennom loftet. Den tenker jeg ikke å røre. Det finnes lignende bjelker på begge sider av begge rommene. Spørsmålet er om jeg kan fjerne alle andre tretapper - kan de ha noen bærende funksjon?
absolutt, ser ut som du har en takstol, overramme og en hanebjelke. Men vanskelig å se uten mer informasjon. Er dette en kvist på huset og rommet ved siden av har også en kvist? eller er det skrått tak i rommet ved siden av?

Du kan sikkert rive bjelkene under takstolen da den skal være selvbærende, men man må se at de ikke har gjort noe med takstolen slik at de bjelkene som står under tar last. Den enkleste måten å se om en bjelke tar last, er å sage i den; hvis sagen kiler seg, så tar den last. Da må man stoppe og sette på en lask.
Den burde ikke ta last da den er under en takstol, men det er verdt å sjekke før man river alt, begynn forsiktig og undersøk.

Du kan sikkert rive bjelkene under takstolen da den skal være selvbærende, men man må se at de ikke har gjort noe med takstolen slik at de bjelkene som står under tar last. Den enkleste måten å se om en bjelke tar last, er å sage i den; hvis sagen kiler seg, så tar den last. Da må man stoppe og sette på en lask.
Den burde ikke ta last da den er under en takstol, men det er verdt å sjekke før man river alt, begynn forsiktig og undersøk.
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hvordan ser det ut etasje under, er det en vegg der også?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Er bildet tatt i en takark?
J justusandersson skrev:
Takk snille for kommentarer og svar!B bossespecial skrev:
I etasjen under er det ingen vegg på akkurat samme stedet.. men der finnes bærende vegg i lettbetong som går gjennom huset
Bildet er tatt i en ark der halvparten tilhører respektive original rom. Litt mørkt ute nå men vedlegger bilde ..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den diagonale bjelken er en del av takstolens høyben, og den kan du ikke fjerne uten videre. Reglene over diagonalen utgjør en yttervegg. Sånn på denne tiden av året er det vel mindre passende å fjerne dem. Reglene under diagonalen er bare til for selve veggen. Eventuelt er noen av dem en erstatning for et fjernet støtteben, men det kan man ikke se på bildet.
Det er en ark som deles av to rom. I hvert rom er det en innebygd skråvegg mot ytterveggene. Jeg la flere bilder i kommentar førpjapen skrev:
absolutt, ser ut som du har en takstol, overramme og en hanebjelke.
Men vanskelig å se uten mer informasjon.
Er dette en ark på huset og rommet ved siden av også har en ark? eller er det skråtak i rommet ved siden av?
pjapen skrev:
absolutt, ser ut som du har en takstol, overramme og en hanebjelke.
Men vanskelig å se uten mer informasjon.
Er dette en ark på huset og rommet ved siden av også har en ark? eller er det skråtak i rommet ved siden av?
[bild]
Du kan sikkert rive stendere under takstolen da den skal være selvbærende, men man må se så de ikke har gjort noe med takstolen så stenderne som står under tar last.
Enklest å se om en stender tar last er å sage i den, sitter sagen fast tar den last. Da stopper man og setter på en lask.
Den burde ikke ta last da den er under en takstol, men verdt å sjekke før man river alt, begynn smått og undersøk.
[bild]
Du kan sikkert rive stendere under takstolen da den skal være selvbærende, men man må se så de ikke har gjort noe med takstolen så stenderne som står under tar last.
Enklest å se om en stender tar last er å sage i den, sitter sagen fast tar den last. Da stopper man og setter på en lask.
Den burde ikke ta last da den er under en takstol, men verdt å sjekke før man river alt, begynn smått og undersøk.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nå ser jeg at veggen deler av to rom som har hvert sitt vindu i samme arker. Vil du fjerne den diagonale bjelken (som er en del av takstolens høyben) må den avveksles med en balk som går mellom de omkringliggende takstolene, en litt mer omfattende operasjon. Og uten å få bort diagonalen er det knapt noen vits i å fjerne veggen.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Garageport från 1962 kan det vara en (eneträ)? Hur räddar man denna?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hvilken type innfesting på denne innerveggen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Ska denna vara plomberad i elskåpet
El -
Vad är denna innervägg från 1930-talet gjord av?
Byggnadsvård -
Passar denna T-koppling på min nuvarande koppling?
Vatten & Avlopp