Har bygd ut et rom og har nå i løpet av høsten oppdaget en del kald trekk på litt forskjellige steder og løftet dette med snekkeren. Jeg fikk låne et varmekamera av en venn og fant da flere områder hvor det er betydelig kaldere (diff på 5 grader eller mer sammenlignet med øvrige vegger). Jeg løftet også dette med snekkeren som da spurte hva som er akseptabelt og ikke. Jeg har naturligvis ingen anelse og lurer på om det finnes noen form for byggstandard som kan hjelpe med hva som trenger utbedres og hva som er akseptabelt?

Stiller spørsmålet her før jeg kontakter et inspeksjonsselskap.

S
kuldebroer antar jeg at du mener?

Det er jo uunngåelig med en del kuldebroer selv om det finnes flere smarte knep for å forbedre dem.

S SueCia skrev:
kuldebroer antar jeg at du mener?

Det er jo uunngåelig med en del kuldebroer selv om det finnes flere smarte knep for å forbedre dem.
Uansett så er jeg interessert i hvor mye man tillater i temperaturskille?

5 grader er en ganske stor forskjell, er det en tynn regelvegg vi snakker om?

H
Hvor stor er tilbyggingen. Og hvor stor er kuldebroen.

Legg opp et bilde av tilbyggingen og marker hvor det er kaldt.

Har du et bilde før innerveggene kom på plass, så legg med disse også.

Det er en tilbygging på ca 15 kvm på et eksisterende rom slik at det blir nesten 30 kvm. Nye vegger på den utbygde delen men under eksisterende tak (fjernet lagring/bod)
I prinsippet er alle avvik der tak & vegg møtes men noen andre steder også (f.eks. større område i taket og noen steder ved dørene som er bygget). Isolering i taket har blitt byttet også i den gamle romsdelen.
Fra det jeg sendte til snekkeren:
Konstruksjonsplan som viser utvidelse av rom med skyvedør og foldbar partisjon, med kaldrasmarkeringer merket 1-9 langs vegger og tak.

1. Kaldtrekk i tak (FLIR101)

2. Kaldtrekk hjørne tak/vegg (FLIR102)

3. Kaldtrekk nisje ved skyvedør. (FLIR103)

4. Kaldtrekk tak/vegg (FLIR104)

5. Kaldtrekk Tak/vegg, (FLIR106)

6. Kaldtrekk hjørne tak/vegg (FLIR107)

7. Kaldtrekk hjørne tak/vegg (FLIR108)

8. Kaldtrekk nisje ved dør (FLIR 109a & FLIR109b)

9. Varmefall baderom som ligger vegg i vegg med det utbygde rommet. (FLIR110)

eks på bilder
FLIR101
Termografibild som visar värmeläckage vid tak och vägg i en tillbyggnad; blå områden indikerar kallras.
FLIR102
Termografibilde som viser temperaturforskjeller i en utbygging, med et område i blå nyanse som indikerer kalldrag ved et tak/vindushjørne.
.....

Ser ikke bra ut.....noe er definitivt galt, har sett eldre hus der det blåser rett igjennom med lignende, men om det er nyrenovert så skal det ikke se sånn ut...

• Liker
tompaah7503
  • Laddar…
Vi trenger mer info om huset i seg selv, byggeår for eksempel, og hvordan han har bygget det nye og med hvilke materialer.....

Niclar72 Niclar72 skrev:
Vi trenger mer info om huset i seg selv, byggeår f.eks., og hvordan han har bygget det nye og med hvilke materialer.....
Tilbygget er gjort i sommer. Trehus bygget 2010 men det er kun det utbygde rommet vi har disse problemene.
Hvordan... lekter, isolasjon panel, gips på innsiden. Usikker på hva man skal skrive

Om man ser på bildet flir1 & 2, ville det vært vanlig kaldras på grunn av en kuldebro som f.eks hammerbånd mellom vegg og tak, så hadde den vært lineær. På bildet ditt ser det ut som om det mangler isolasjon der kald luft kommer inn. En så stor flate med den formen kan også tyde på fukt, du bør undersøke dette, ta deg opp på loftet og se. En takstmann kan nok anbefales.

Enten mangler det isolasjon eller så er det ikke vindtett er min gjetning

• Liker
kimse944 og 1 annen
  • Laddar…
Kan jeg kreve at snekkeren dekker kostnaden for en ekstra besiktigelse?

Kan være vanskelig å kreve snekkeren for det uten innledningsvis kan du måtte ta kostnaden, men senere ut fra inspeksjonsresultat ev. kunne be om utbedring og da inkludere inspeksjon som del av det (antar at snekkeren ikke innledningsvis gjør det).
Og det viktige her er også hva som du har bestilt av snekkeren, noe jeg ikke kan lese meg til i tråden.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.