Hei!

Jeg bor i en kald hjørneleilighet (andel). Det er kaldt på gulvene og veggene som vender mot hjørnet er iskalde. Måler man temperaturen midt i rommet holder den akkurat det den skal, ca 21 grader. Men det føles som det trekker.

Målte temperaturen med hjelp av et ir-termometer som viste at hjørnene i leiligheten holder ca 13-14 grader og lurer på om det er normalt eller akseptabelt?

Foreningen er generelt sett motvillig når det gjelder klager, så vil gjerne få litt mer kjøtt på beinet, men kanskje er det bare slik det skal være.

Kan også legge til at hvis jeg har lys tent i vinduet nær et av hjørnene, så blafrer de ganske mye.

Takk på forhånd!

• Termografibilde som viser temperatur på 12,7°C i et hjørne av en kald leilighet, med en fargeskala til høyre.
  • IR-bilde viser temperaturvariasjon i et romshjørne, med et område på 13,5 grader. En lampe og et vindu er synlige i det normale bildet under.
  • Termografisk bilde av kaldt hjørne med temperatur på 13,1 grader, omkranset av varmere områder. Visuell innsats av romvinkel nederst til venstre.
C
tottoiz tottoiz skrev:
Målte temperaturen med hjelp av et ir-termometer som viste at hjørnene i leiligheten holder ca 13-14 grader og lurer på om det er normalt eller akseptabelt?
Skulle påstå at det er helt normalt at hjørner mot yttervegg ser slik ut på varmekameraet. Det blir liksom ingen luftsirkulasjon der.
Jeg ville nok fokusert på vinduet som en mer sannsynlig kilde til trekken.

Merk at trekk er vanskelig å se med varmekameraet fordi det måler temperaturen på overflater og ikke luftens temperatur. Så man må lete etter karakteristiske "slør" som fremtrer der kald luft strømmer over en overflate.

• Liker
BirgitS og 2 andre
  • Laddar…
I et hjørne blir det en geometrisk kuldebro så det er nok ikke så rart.

• Diagram av en geometrisk kuldebro i et hjørne, med temperaturlinjer fra -10°C til 20°C.
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jeg vil påstå at det er helt normalt at hjørner mot yttervegg ser ut sånn på varmekameraet. Det blir liksom ingen luftsirkulasjon der.
Jeg ville nok fokusert på vinduet som mer sannsynlig kilde til trekken.

Merk at trekk er vanskelig å se med varmekameraet siden det måler temperaturen på overflater og ikke luftens temperatur. Så man må lete etter karakteristiske "slør" som trer frem der kald luft strømmer over en overflate.
Aha, ok! Finnes det noen måte å måle slørene på?

Rimeligvis burde det vel være i foreningens interesse å få rettet opp i en sånn sak (vi skal ha 5-års garantibesiktigelse hvor jeg gjerne vil ta det opp), det burde vel innebære at radiatorene må jobbe mer når det er så kaldt ellers?

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
I et hjørne blir det en geometrisk kuldebro så det er nok ikke så rart.
Det er så det heter altså :) men vet du om det finnes typ noe retningslinje eller så hva som er rimelig for en kuldebro? Tenker at den holder 13-14 grader sammenlignet med resten av rommet?

Bytt overskriften fra ir-termometer til varmekamera.

Jeg ville sørge for å måle flere hjørner for å se om det er noen forskjell. Gittvis innenfor en kort tidsperiode slik at resultatet blir så riktig som mulig.

• Liker
tottoiz
  • Laddar…
Jeg ville sørge for å måle flere hjørner for å se om det er noen forskjell. Gittvis innen en kort tidsramme slik at resultatet blir så riktig som mulig.
Takk, det skal jeg gjøre!

• Liker
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Mål også gulvet, du sier jo at det er kaldt.

C
tottoiz tottoiz skrev:
Aha okei! Finnes det noen måte å måle slørene på?
Du mener at slik at du får fram en brukbar tallverdi/målepunkt på noen måte fra bildet? Nei, ikke noe som i denne sammenhengen er direkte meningsfullt som jeg kan komme på. Det er mer at du kan se hvor det trekker, hvor mye i relative termer, og til en viss grad kunne vurdere "vindretningen".

Da er det nok mer relevant å måle lufttemperaturen med et vanlig termometer på utsatte steder. Men for å være relevant så skal man jo holde seg til målinger i "oppholdssonen". At det er kaldt på f.eks. vinduskarmen eller i et hjørne er ikke så interessant om man vil påvise et problem.

Trekk er ikke nødvendigvis et varmeøkonomisk problem i seg selv. Se det mer som ventilasjon på feil sted som forårsaker et potensielt komfortproblem, og, i et moderne "tett" hus, et tegn på at noe ikke er som det skal være. Men komforten er jo også viktig.

D Dilato skrev:
Gulvet blir kaldt på grunn av kuldebroen i hjørnet.
Luften i hjørnet avkjøles og synker ned mot gulvet og så ut i rommet langs gulvet.
Disse luftstrømmene kan oppleves som trekk.

• Liker
tottoiz og 1 annen
  • Laddar…
Gulvet blir kaldt pga kuldebroen i hjørnet.
Luften i hjørnet kjøles ned og synker ned mot gulvet og deretter ut i rommet langs gulvet.
Disse luftstrømmene kan oppleves som trekk.
Jeg betviler ikke det, men opplevd og faktisk er forskjellige ting, derfor er et tall på gulvets temperatur ikke uviktig.

• Liker
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja det kan jeg jo gjøre, men hva skal gulvet ha for temperatur? Antar at det ikke skal ha samme som i "oppholdssonen"?

C cpalm skrev:
Du mener at du skal få fram en brukbar tallverdi på en eller annen måte fra bildet? Nei, ikke noe som i denne sammenhengen er direkte meningsfullt som jeg kan komme på. Det er mer at du kan se hvor det trekker, hvor mye i relative termer, og i viss grad kunne bedømme "vindretningen".

Da er det nok mer relevant å måle lufttemperaturen med et vanlig termometer på utsatte steder. Men for å være relevant så skal man jo holde seg til målinger i "oppholdssonen". At det er kaldt på f.eks. vinduskarmen eller i et hjørne er ikke så interessant hvis man vil påvise et problem.

Trekk er ikke nødvendigvis et varmeøkonomisk problem i seg selv. Se det mer som ventilasjon på feil sted som forårsaker et potensielt komfortproblem, og, i et moderne "tett" hus, et tegn på at noe ikke er som det skal være. Men komforten er jo også viktig.
Ja, nettopp, skulle gjerne hatt noe å støtte meg til. Ikke bare mine ”følelser”, som dessverre ikke biter på styret.
Akkurat det med oppholdssonen er også problematisk, jeg har for eksempel min stue som kalde hjørnet er i (og iskald gavlvegg), som i prinsipp bare kan møbleres på én måte. Så at temperaturen er ok ved sofabordet er en mager trøst når sofaen er inntil veggen. Det samme med det ene soverommet som ligger mot samme vegg. Sengen må stå mot den veggen som er iskald, alternativet er å plassere den foran elementet, hvilket også blir et problem.

Huset er fra 60-tallet, men totalrenovert i 2019. Alle som kommer hit synes det er kaldt. (Og hvordan man kan lage et bad i moderne tid uten gulvvarme og kun en liten håndkletørker som oppvarming er et mysterium for meg.)

Men takk for forklaringene og alt! Skal nok ta det opp på inspeksjonen uansett og håpe på lydhørhet.

Hus fra 60-tallet har dessverre ganske dårlig isolasjon.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.