Jeg har rettet opp en vegg og dette medførte at veggen ble tykkere enn hva falsen til det runde vinduet tillater.

Tanken var å ha OSB + 13 mm gips, men nå er det bare plass til ett lag.

Veggen er rettet med 34x45 på cc400.

Blir dette stivt nok til å flislegge på?

Snakker vi kjøkken eller bad? I bad stiller man veldig høye krav til stivhet så vanlig gips duger ikke, dessuten tillater de fleste tettesjikt ikke at man bruker vanlig gips bak.

På kjøkkenet fungerer det nok med 13 mm gips. Men det finnes våtromsplater som er mye stivere enn vanlig gips, for eksempel Hydropanel eller Fermacell (som finnes på K-rauta).

Ved enkelgips kreves det c/c 300 på reglene.

Njaa, iflg. de siste reglene er gips igjen tillatt i bad, men ikke i eller nær dusj/badekar. Sjekk regelverket på bkr.se for detaljer.

Men når det gjelder stivhet så mener jeg å huske at enkelgips skal monteres med cc30 stendere for å være OK. Det finnes varianter fra gipsplateprodusentene. For eksempel har Gyproc en våtromsplate, beregnet for montering i dusjsonen. Den har i sin normalutførelse samme regler som vanlig gips når det gjelder avstand mellom stendere. Men den finnes i en tykkere variant, mener jeg 15 mm, som er OK for enkelgips på CC60.

Leste akkurat innlegget litt nøye. Disse "stenderne" på 34x45 som det er rette med, hvordan er de festet til veggen? 34 mm gir ingen stivhet i det hele tatt, men hvis de er festet tett mellom festepunktene mot en vegg bak, kan det gå.

Rommet er en framtidig vaskerom så det vil ikke bli et våtrom i dens rette betydning.

Reglene er montert med ca cc400 ved hjelp av kiler.

Selv om det finnes tykkere gips vil vi ikke kunne bruke dette da hver mm teller. Jeg vil frese en liten fals på baksiden av det runde foringen for å tre inn flisene et stykke. Men flisene er 10 mm tykke så jeg vurderer å bytte til noe tynnere flis nærmest vinduet, typ mosaikk som pleier å være tynnere.

Sist redigert:
vojma skrev:
Rommet er en fremtidig vaskerom så det kommer ikke til å bli et våtrom i den riktige betydningen.

Stenderne er montert med ca cc400 ved hjelp av kiler.

Selv om det finnes tykkere gips så kommer vi ikke til å kunne bruke dette da hver mm teller. Jeg kommer til å frese en liten fals i bakkant på det runde kledningen for å trekke inn flisen et stykke. Dog så er flisen 10 mm tykk så jeg vurderer å bytte til en tynnere flis nærmest vinduet, typisk mosaikk som pleier å være tynnere.
Om det er et vaskerom er det vel ikke så viktig? Kan du ikke slå på en 6mm renoveringsgips på 13mm-gipsen da?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.