Jeg bor i et hus bygget en gang før 1906 (har funnet et kjøpekontrakt som sier at huset ble solgt i 1906 for 300 kr, dessverre står det ikke når huset ble bygget). Reisverket av det gamle røde huset er fortsatt bevart, og surprise surprise er denne delen i betydelig bedre stand enn den påbygde delen fra 1975. Nå til det jeg egentlig vil spørre om. I huset finnes det en vakker (ifølge meg i hvert fall), enkel kakkelovn. Jeg har antatt at denne er original fra når huset ble bygget, har jeg rett tror dere? Noen her inne med spisskompetanse om kakkelovner? Heter de ulike modellene noe spesielt? Er min kakkelovn en "fattigmannsovn" eller tok de sine siste korvører for å kunne kjøpe en finere? Skal/kan/bør man fuge om en slik kakkelovn? Vil ikke dumme meg ut men tror at den hadde blitt finere om man fugde om den. I så fall, hva fuger man med som tåler slike temperaturer? Setter pris på all informasjon jeg kan få! God kveld!
Hvit gammeldags kakkelovn med dekorative detaljer og gulldør, ved siden av står vedkubber, planter og lysestake på en svart-hvit flislagt gulv.

Jeg er ingen ekspert, men lever med kakkelovner. Alderen kan stemme, stilen ser riktig ut. Din henger sammen, alle deler ser ut til å høre sammen.
Ville anbefale en trykktest av feier, er den ikke brukt på lenge kan det være et krav.
Er den tett trenger ingenting å gjøres, ellers må man snakke med en kakkelovsmaker. Det er det indre teglsteinet som står for tettheten, kakkelen er bare skall. Å sette opp en kakkelovn er ikke noe amatørarbeid.

U Urban J A skrev:
Jeg er ingen ekspert men lever med kakkelovner. Alderen kan stemme, stilen ser rett ut. Din henger sammen, alle deler ser ut til å høre sammen.
Vil anbefale en trykktest av feieren, har den ikke blitt brukt på lenge kan det være et krav.
Er den tett trenger man ikke gjøre noe, ellers får man snakke med en kakkelovnsmaker. Det er den indre teglsteinen som står for tettheten, kaklet er bare et skall. Å sette opp en kakkelovn er ikke et amatørarbeid.
Takk for svar!
Den er feid og godkjent og den brukes flittig under den kalde årstiden så så langt er alt rolig. Jeg mener ikke at jeg skal ta ned og bygge om den, men bare "fylle i" fugene på selve kaklet.

Det finnes mørtel for dette, kjøpte selv for mange år siden når jeg fikk en ovn omsatt. Han som gjorde jobben sa det mest var kosmetikk. Husker ikke hva det var for mørtel. Skulle gjøres når ovnen hadde tørket ut etter bygget.

Microkatten
Fin kakkelovn! Om fugene ser litt slitne ut kan man friske dem opp selv eller la en kakkelovnsmaker gjøre det, noe som går ganske raskt. Gysinge har vel en ferdigblandet fugemasse, ellers kan man lage selv, det består mest av krit plus litt til plus pigment. Her er f.eks. Skansens oppskrift. Dukker opp ganske mange treff om man googler på å fuge kakkelovn.

• Liker
chwi01
  • Laddar…
OBS.
Om man skal fuge en kakkelovn skal den være kald.
Fugene åpner seg av varmen og går sammen når den blir kald igjen. Fuging av en varm ovn ødelegger kaklene.

Takk for deres svar! Tolker det dog som at det i det minste ikke er noe man må gjøre. Får se om jeg legger ned tid og energi på fugene eller om jeg bare nyter den som den er. :)

Ta en titt på følgende video hvis du er mer nysgjerrig på hvordan den ser ut inni. De går også gjennom fuging på slutten.

T tgr_se skrev:
Ta en titt på følgende video hvis du er mer nysgjerrig på hvordan den ser ut innvendig. De går også gjennom fuging på slutten.

[media]
Takk! :D(y)

Claes Sörmland
Jeg er enig, den ser veldig århundreskifte ut i stilen. Har en rund i lignende stil i en leilighet fra 1905.

• Liker
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Satt her om kvelden og så på min vakre kakkelovn og bestemte meg for å gi den litt kjærlighet tross alt, så nå har jeg fått hjem en boks Gysinge kakkelovnsmørtel og 2 nye spjælddusker (nytt ord for meg). Skal også prøve å pusse opp lukene og den lille runde luken helt øverst. Men til neste spørsmål: hvordan blander man mørtelen? Står på hjemmesiden at bruksanvisning følger med, men det gjorde det ikke. :thinking: Noen som har noen tips?

https://www.byggnadsvardsbutiken.se/product/kakelugnsfog

I dag fikk jeg plutselig arbeidslyst og åpnet boksen med fugemasse, og tro det eller ei, men instruksjonene lå i boksen! Flaks at jeg ikke rakk å sende e-post til selskapet og spørre. :rofl: Har i dag vasket av kakkelovnen og skrapet bort diverse smuss og annet jox. Fugingen blir kanskje i morgen. (y)

• Liker
Jiji
  • Laddar…
Nå er den klar og den ble akkurat som jeg har drømt om! Som prikken over i-en oppdaget jeg at lukene hadde et sirlig mønster og var merket Gust. Eriksson Eskilstuna, noe som borger for at den er akkurat like gammel som huset. Lykkelig nå! :love:
Kakkelovn med sirlig dekor øverst, bronsefargede dører og mønstrede fliser nederst, omsluttet av rom med planter og lysestake på veggen. Hvit kakkelovn med gullfargede dører og sirlig mønster. Plante og lampe til venstre og høyre. Gammel kakkelovn med hvite fliser og en messingluke. Flisene har et delikat mønster, og luken er merket Gust. Eriksson Eskilstuna. En hvit, sirlige mønstret kamin med dør merket Gust. Eriksson Eskilstuna, plassert ved siden av en potteplante i en stue. Messingdør med sirlig mønster, merket Gust. Eriksson Eskilstuna, omgitt av hvite fliser med dekorativ list. Gulldør med sirlig mønster og merkingen "Gust. Eriksson Eskilstuna", installert på en hvit flisvegg. Ett hvitmalt mønster med detaljerte ornamenter på et gammelt Gust. Eriksson Eskilstuna-produkt, med en rund metallknopp. Dekorativ ovankant på ovn med sirlig mønster og en rund messingdetalj, preget av gammeldags sjarm og håndverk. Gammel kjøkkenluke med inngravering “Gust. Eriksson Eskilstuna” og sirlig mønster, som matcher husets alder. En metallisk dør med et sirlig mønster og to knapper, merket Gust. Eriksson Eskilstuna. Reflekterer lys, indikerer antikk stil. Gammel husluke med sirlig mønster på hengsel, merket Gust. Eriksson Eskilstuna. Mørk trelist mot lys vegg ses i bildet.

• Liker
skogstomten og 4 andre
  • Laddar…
Har samme luker og lignende ovn men rund. Huset skal være fra 1880 men ovnen kan jo ha blitt satt inn senere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.