P
Hei!

Vi skal dra kabelbeskyttelse over gaten, der iblant lastebiler kan kjøre.
Den skal sitte der i minst 5 måneder.

Hvordan synes dere vi burde feste kabelbeskyttelsen mot asfalten?

Vanlig bolt med plugg?

Takk for tips!!
1431510744_Fartgupp-lilleskutt-600b.jpg
 
Sist redigert av en moderator:
De beskyttelsene jeg ser utlagt på gatene er aldri festet mot underlaget. Trenger du virkelig å feste dem?
Plugger og skruer vil ikke holde i asfalt.
 
  • Liker
Slugge
  • Laddar…
Hvor har du kjøpt kabelbeskyttelsene? Har ikke ÅF noen bra tips om hvordan du fester dem (om det i det hele tatt trengs)?
 
P
  • Instruksjoner for montering av en kjøretøyfartshump med skruer og plugger på asfalt, inkludert bilder av installasjonsprosessen.
En maskinskrue i en plugg er ikke optimalt. Ta den største plugg og skrue du kan ha. Kanskje kan da få skjermene til å sitte nogenlunde fast en tid.
 
  • Liker
1
  • Laddar…
P
StefanEriksson skrev:
[lenke]

Sånn? Men det er ikke rustfritt, men det er kanskje ikke så stor risiko for at de ruster i stykker på 7 måneder, hovedsakelig sommertid.

:)
Ja, noe som er selvskjærende kommer til å fungere i pluggen.
 
  • Liker
1
  • Laddar…
C
StefanEriksson skrev:
EDIT: Her er de kjøpt [lenke]
Hmm. Hva er det som skjer på bilde 2 i monteringsanvisningen? Ser ikke ut som noen 100mm skrue det der.
 
  • Liker
1
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
EDIT: Her er de kjøpt [lenke]
Ser ikke ut som disse er overkjøringsbeskyttelse. Står ikke så heller. Holder nok ikke lenge.
 
  • Liker
1
  • Laddar…
Mikael_L
Fasadeplugger finnes i alle fall i 250mm lengde, det kan kanskje være mulig å finne 300 mm eller kanskje enda lengre.

Jeg tror at du må få festeelementene virkelig virkelig dypt ned i bakken for at det skal ha den minste sjanse til å holde noen lengre tid.

Kanskje bore med litt mindre dimensjon når man har kommet under selve asfalten, eller kanskje trykke i noe som "limer" fast i underlaget før man sender ned plugg/skru/spiker.
 
  • Liker
1
  • Laddar…
Skaff deg overkjøringsbeskyttelse av gummi ellers, vet ikke hvor i landet du bor men det pleier å stå imot det meste bortsett fra kanskje snøplogen. Du har den jo under daglig tilsyn også.
 
  • Liker
RoBo og 1 annen
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Ser ikke ut som disse er overkjøringsbeskyttelse. Står ikke så heller. Holder nok ikke lenge.
S Slugge skrev:
Skaff deg overkjøringsbeskyttelse av gummi ellers, vet ikke hvor i landet du bor men det pleier å tåle det meste bortsett fra kanskje snøplogen. Du har den jo under daglig tilsyn også.
Det står jo i produktbeskrivelsen at det er kabelbeskyttelse av gummi som skal tåle 25 tonn.

"Rampen er laget av gummi, som er lett, slitesterkt og holdbart. Rampen er lysegul og har varselssymboler på overflaten for å gjøre den mer synlig. Den har et kanalspor for å guide og beskytte kablene dine og kan støtte en maksimal vekt på 25 tonn."
 
  • Liker
1
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Det står jo i produktbeskrivelsen at det er kabelbeskyttelse av gummi som skal holde for 25 tonn.

"Rampen er laget av gummi, som er lett, slitesterk og holdbar. Rampen er lysegul og har advarselssymboler på overflaten for å gjøre den mer synlig. Den har et kanalspor for å veilede og beskytte kablene dine og kan støtte en maksimal vekt på 25 tonn"
Ja. Men står ikke at det gjelder overkjøring. 25 tonn men med hva ? Finnes vel ingen bil med 25 tonns akseltrykk. Veldig tvilsom til disse. Kan ha feil.
 
  • Liker
1
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Det står jo i produktbeskrivelsen at det er kabelbeskyttelse av gummi som skal tåle 25 tonn.

"Rampen er laget i gummi, som er lett, slitesterk og holdbar. Rampen er lysegul og har varselsymboler på overflaten for å gjøre den mer synlig. Den har et kanalspor for å guide og beskytte kablene dine og kan støtte en maksimal vekt på 25 tonn"
Ja, det står gummi, men ser mer ut som plast, men okei. Glir beskyttelsene lett mot overflaten må de sikkert skrus fast i alle festepunkter, man kan undre hva veiholderen har for synspunkter på dette. Gjenoppretting bør det holde å trykke i litt kald asfalt.
Sjekk så det ikke ligger noen giver til trafikklys eller lignende før du begynner å bore.
Kom gjerne tilbake med en anmeldelse, har mest arbeidet med slike i myk gummi.
 
  • Liker
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.