Har et hus fra 40-tallet der vi har revet ut det gamle gulvet i et rom og skal erstatte med gulvspån og nytt gulv.
Problemet nå er at bjelkelaget ikke er rett og jeg trenger altså å justere det opp.
Det finnes jo ulike løsninger for det, f.eks. skjøte på nye lekter ved siden av de gamle som da settes i vater. Det går jo også forsøke å legge noe oppå eksisterende lekter.
Men hva er best og smidigst å gjøre? Om man skulle legge lekter opp på hver side av eksisterende lekter, hva trengs for dimensjon på lektene?
Om man skulle forsøke legge noe oppå eksisterende lekter, hva kan man bruke for materiale for å komme opp i riktig nivå på de lektene som ligger lavere?
Problemet nå er at bjelkelaget ikke er rett og jeg trenger altså å justere det opp.
Det finnes jo ulike løsninger for det, f.eks. skjøte på nye lekter ved siden av de gamle som da settes i vater. Det går jo også forsøke å legge noe oppå eksisterende lekter.
Men hva er best og smidigst å gjøre? Om man skulle legge lekter opp på hver side av eksisterende lekter, hva trengs for dimensjon på lektene?
Om man skulle forsøke legge noe oppå eksisterende lekter, hva kan man bruke for materiale for å komme opp i riktig nivå på de lektene som ligger lavere?
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
Fins avstandsstykker, justeringsskiver i plast, også trekiler fungerer.
Dimensjon på trelast avhenger selvfølgelig av belastning, er det første etasje med kjeller under eller gulvet i overetasjen?
Dimensjon på trelast avhenger selvfølgelig av belastning, er det første etasje med kjeller under eller gulvet i overetasjen?
Å legge på noen masonittstrimler der det er lavt er klassisk om man ikke retter hele bjelkelaget.E eddiw skrev:Har et hus fra 40-tallet der vi har revet ut det gamle gulvet i et rom og skal erstatte med gulvspon og nytt gulv. Problemet nå er at bjelkelaget ikke er rett, og jeg må altså justere det opp. Om man skulle prøve å legge noe oppå eksisterende bjelker, hva kan man bruke for materiale for å komme opp i riktig nivå på de bjelkene som ligger lavere?
Klassisk spikres spontant tregulv i slike hus så vidt jeg vet, men det fungerer nok fint med masonittremse under gulvplatene om man ikke kan eller vil ta opp bjelkelaget og rette gulvet.K kniv skrev:
Drit i masonittremsene, det blir bare rotete og slitsomt. Gjetter at du har 240-reglar nå. Du kan nok gå ned på 120 på de som du fester ved siden av. Når man drar spon er det virkelig ikke ideelt med masonittremsor under. Skal du spikre rupanel på gulvet kan du like gjerne la gulvet ligge som det gjør i dag. Spiker og bord = knirk til slutt.
TS ville jo legge gulvspon, ikke spikret tregulv?F fribygg skrev:
E eddiw skrev:
Hva skal du ha for overflatemat. på gulvet?E eddiw skrev:Har et hus fra 40-tallet der vi har revet ut det gamle gulvet i et rom og skal erstatte med gulvspon og nytt gulv.
Problemet nå er at bjelkelaget ikke er rett, og jeg trenger altså å justere det.
Det finnes jo ulike løsninger for det, f.eks. skjøte på nye lekter ved siden av de gamle som da settes i vater. Det går også an å prøve å legge noe oppå de eksisterende lekt.
Men hva er best og enklest å gjøre? Om man skulle lekte opp på hver side av de eksisterende lekt, hva trengs for dimensjon på lekt?
Om man skulle prøve å legge noe oppå de eksisterende lekt, hva kan man bruke for materiale for å komme opp i riktig nivå på de lekt som ligger lavere?
Om du planlegger linoleum, klinker eller plastmatte kan du nok fikse ujevnhetene i undergulvet med flytsparkel.
Med tanke på hvor raskt det går å veie av og limskruve på nye lekter på de gamle så synes jeg at det er et ikke-spørsmål. Dessuten får du en ordentlig forsterkning av bjelkelaget hvilket resulterer i mindre svikt.
Takk for alle svar! Har vært en del sykdom her, så har ikke kommet i gang ennå.G Gabbe1 skrev:
Sponen i bjelkelaget er fjernet og erstattet med steinull i dette tilfellet. Men ikke så vanskelig å kappe til det så det passer.
Skal tenke litt på om jeg skal legge opp bjelker eller legge masonittremse. Det er ganske lite forskjell mellom bjelkene, men tilstrekkelig til at gulvsponen ikke skal like det.
Bjelkene er litt skjeve og vridde, så det blir ikke helt lett å legge nye bjelker på de gamle uten at de også blir vinklet en smule. Og inntil den ene veggen er det bare planker som brukes som bjelke med litt stavning av kottlinger under, da bjelken ser ut til å ligge under veggen.
Alltid moro i sånne 40-tallshus... Ingenting blir lett.
Hvordan gikk det? er i en lignende situasjon.E eddiw skrev:Takk for alle svar! Har vært en del sykdom her så har ikke kommet i gang ennå.
Sponen i bjelkelaget er fjernet og erstattet med steinull i dette tilfellet.
Men ikke så vanskelig å kappe til det så det passer.
Skal tenke litt på om jeg skal bygge opp med regler eller legge masonittremse. Det er ganske lite forskjell mellom reglene, men nok til at gulvsponen ikke liker det.
Reglene er litt skjeve og vridde så det blir ikke helt lett å få til nye regler på de gamle uten at de også blir vinklet en anelse. Og ved den ene veggen er det bare planker som brukes som regel med litt staving av kottlinger under, siden bjelken ser ut til å ligge under veggen.
Alltid morsomt i slike 40-tallshus... Ingenting blir lett.
Regelen mot veggen, som var veldig høy sammenlignet med de andre, minsket jeg litt ved å bruke en multisag. Den regelen var mest besværlig. En regel satte jeg en tynn plywood-bit for å komme opp litt, og den tredje regelen brukte jeg en elektrisk høvel på.mattias.rask skrev:
Det ble mye bedre enn før, og det var ingen problemer med å legge gulvspon etter det. 😊
Det ble ikke helt beint, men betydelig bedre enn før. Nå merkes det ikke som det gjorde tidligere, det er bare vateret som viser at det ikke er helt rett.
Tanken først var å legge opp nye bjelker, men det var ikke mulig hvis gulvsponet skulle få plass, da ville gulvet havnet høyere enn gulvet utenfor rommet, noe som ikke ville vært så bra.
Etter forsterkning med en limtrebjelke nedenfra samt skruvlimt gulvspon er gulvet stumt, ingen gynging. 👍
Klikk her for å svare