For eksempel har Byggmax faux gips med plate materiale som ser ut som skifer eller murstein. De kaller det selv for faux gips som kan kappes med vanlig tresag. Jeg tenker å sette det på en murpipe ved en peis fordi det ser fint ut. Det er en frittstående vedovn koblet til pipa, men inne i muren er det isolasjon og en skorsteinslange. Murpipa blir ikke varm men rundt tilkoblingen fra vedovnen blir det litt varmt.

Er det noen som vet hva jeg mener og som vet mer om denne faux gipsen. Tåler den temperaturen fra vedovnen? Byggmax har ikke ansatte som forstår noe og deres såkalte kundekontakt er stengt utenom kontortid. Dessuten tror jeg ikke deres bemanning på kundekontakt forstår mer enn de ansatte i butikkene deres. (Jeg blir totalt irritert på butikker og forretninger som er redde for kundekontakt og ser ukedager og klokkeslett som en allment akseptert unnskyldning for å ikke måtte ha kundekontakt)

Reglene som styr slikt finnes i Boverkets byggeregler (BBR) kapittel 5:4. Ikke noe man velger som nattlektyre direkte, men det går an å forstå. Det finnes to parametere, dels overflatetemperaturen på murstocken ved maksfyring, dels kledningsmaterialets brannklassifisering. Den sistnevnte opplysningen bør man kunne få fra produsenten. En snarvei er å spørre feiemesteren i din kommune/distrikt. Det er uansett han som bestemmer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.