Vi rev en vegg i kjelleren og da hadde de ulike rommene forskjellig tykk puss (avhengig av at det gikk vp-rør i det ene rommet). Det skiller ca 1 cm som vi vil bygge på for å få slett og kunne flislegge. Spørsmålet mitt er hvordan gjør man det?
Hvordan pusser man på gammel puss? Huset er fra 1968, det er btongpuss som sitter fast.
Hvordan pusser man på gammel puss? Huset er fra 1968, det er btongpuss som sitter fast.
Jeg er jo ikke ekspert, men jeg hadde nok lagt et lag pussmørtel C på den delen som må bygges ut. Det er litt risiko for at det blir sprekker i pussen, hvis pålegget innebærer at pusslaget blir for tykt. Normalt sett setter man pussnett for å minimere den risikoen, men med bare 1 cm å spille på er det nok best å sjanse uten pussnett. Ikke glem å vanne/bløte ned det eksisterende underlaget grundig før pussing, sånn at underlaget virkelig er gjennomfuktet. Ellers blir ditt nye puss-pålegg dårlig,
Takk for svar
Hvorfor er 1 cm for lite for et pussnett?
Mange på forumet nevner rødfarge når de snakker om å pusse på overflater. Er dette noe som kan brukes i stedet for pussnett da jeg får for meg at rødfarge brukes for å få bedre feste mot underlaget?
Hvorfor er 1 cm for lite for et pussnett?
Mange på forumet nevner rødfarge når de snakker om å pusse på overflater. Er dette noe som kan brukes i stedet for pussnett da jeg får for meg at rødfarge brukes for å få bedre feste mot underlaget?
Normalt legger man ikke nettet inntil underlaget, men det må du nok gjøre hvis du bare har 1 cm, ellers kan det jo stikke ut eller etterlate rustflekker hvis det er fuktig. Rødgrunn er nok ingen god idé, da får du antagelig risiko for pussløsning mot det gamle underlaget som sannsynligvis har lavere fasthet enn rødgrunnen. Man skal visst aldri pusse slik at mørtelen i et ytre lag har høyere fasthet enn et indre lag, for da kan pussløsning oppstå på grunn av at materialene beveger seg feil (eller noe sånt).
Klikk her for å svare