Hei der!

Renoverer en sommerhytte (som nevnt i tidligere tråder) og holder på å forberede for et nytt gipstak. Tidligere satt det paneltak rett på takstolene, så jeg tenkte å sette opp lekter. Støtte relativt raskt på at takstolene svikter og dessuten er ujevne i høyden i to retninger, noe som innebærer at det å kompensere med shims/distanse/skiver i to dimensjoner blir noe av et frustrerende prosjekt 😅

Jeg fikk da to ideer; enten høvle de eksisterende takstolsbjelkene jevne eller kjøpe nye for innertaket. Det førstnevnte føltes dumt for eventuelt å gå på kompromiss med bæresikkerheten, så jeg tenker meg det sistnevnte.

Jeg tenker at om jeg skjærer ut en bit fra bjelkene og deretter setter dem i "rammen" (bærebjelken? vet ikke hva det egentlig heter) at de da når ned under eksisterende takstolsbjelker og at jeg derfor kan få til en jevnere. Se bilder nedenfor.

Innvendig takstruktur i en sommerhytte med ujevne takstoler, eksponert isolasjon og en ny trestøttebjelke for å utjevne takflaten. To trebjelker i et åpent tak, med en avstand mellom dem. Den ene bjelken er eldre og ujevn, mens den andre er nylig plassert og er jevnere. Tett på treverk i en takstolskonstruksjon, med en ekstra bjelke montert nedenfor den opprinnelige balken, omgitt av isolasjonsmateriale.

Mine funderinger er:
* Er det en god eller dum idé?
* Kommer det til å holde lekter, gips og isolasjon? Regler 45x120 C14
* Hvordan monterer jeg det best? Med vinkelbeslag (oransje i illustrasjonen), eller skruer rett ovenfra eller skråsikret? Skal jeg også forankre det i sidelengs i den eksisterende takstolsbjelken? (tenker det da mindre utsatt til å svi?)

Trekonstruksjon med markeringer i treverk under renovering av sommerhus. Viser tilpasninger for jevn høyde på takstoler. Grønn tråd ses også.

Eller skal jeg ta virket jeg har kjøpt, sage det ut i biter og feste mot de eksisterende bjelkene og på den måten senke nivået jevnt? (ikke-skalerbare illustrasjoner).

3D-modell av takstoler og bjelker i et takrammeverk med vinkelmonterte elementer vist i perspektiv. Illustrasjon av en bygningsstruktur med to vertikale bjelker og en horisontal overflate, viser mulig løsning for ujevne takstolsbalkar. En 3D-modell av et takbjelkesystem med stendere og glespanel montert på takstolene for renovering av et gipstak.

Tar imot alle mulige tips og hjelp med takk! Et læringsprosjekt dette.

Takk på forhånd og ha en fin langhelg!

Jeg ville ha gjort som ditt første forslag.
Deretter ville jeg tatt minst en størrelse større bjelke enn det som allerede er der, ettersom den tydeligvis var for svak. Fest den nye med vinkler og i de eksisterende.

T Tjrex skrev:
Jeg hadde gjort som ditt første forslag.
Så hadde jeg tatt minst en størrelse høyere bjelke enn det som allerede sitter der da den beviselig var for svak. Fest den nye med vinkeljern og i eksisterende.
Ok takk! Det burde jo holde med tanke på ekstra forankring i nåværende bjelke som også bør forhindre svakhet.

Trenger man et vinkeljern på hver side? Eller kanskje det holder på en side (festet på motsatt side i andre enden).

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[lenke]

Kan dette tipset hjelpe kanskje?
Det så interessant ut! Det ville nok bli det enkleste, men holder det tilstrekkelig lurer jeg på 🤔 Bjelkene i dag er på CC mellom 80-90 så det er jo trangere enn dagens standard, hvilket bør øke styrken noe.

• Liker
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Lovensson Lovensson skrev:
Hei der!

Renoverer en sommerhytte (som nevnt i tidligere tråder) og holder på å forberede et nytt gipstak. Tidligere satt det spontant innertak rett på takstolene, så jeg tenkte å sette opp glissen panel. Støtte relativt raskt på at takstolene svikter og dessuten er ujevne i høyde i to retninger, noe som innebærer at kompensere med shims/distanse/skiver i to dimensjoner blir noe av et frustrerende prosjekt 😅

Jeg fikk da to ideer: Enten høvle de eksisterende takstolsbalkene jevne eller kjøpe nye for innertaket. Det førstnevnte føltes dumt for eventuelt å tukle med bæresikkerheten, så jeg tenker meg det sistnevnte.

Jeg tenker at om jeg skjærer ut en bit fra balkene og deretter setter dem i "rammen" (bærbjelke? vet ikke hva det heter riktig) at de da når ned under de eksisterende takstolsbalkene og at jeg derfor kan få til en jevnere. Se bilder nedenfor.

[bilde][bilde][bilde]

Mine tanker er:
* Er det en god eller dum idé?
* Vil det holde glissen panel, gips og isolasjon? Regel 45x120 C14
* Hvordan monterer jeg det best? Med vinkeljern (oransje i illustrasjonen), eller skru rett ovenfra eller skråskruet? Skal jeg også forankre den i sidelengs i eksisterende takstolsbjelke? (tenker det da mindre tilbøyelig til å svikte?)

[bilde]

Eller skal jeg ta tømmeret jeg har kjøpt, sage det ut i biter og feste mot eksisterende bjelker og på den måten senke nivået jevnt? (ikke-skala illustrasjoner).

[bilde][bilde][bilde]

Tar imot alle mulige tips og hjelp med takk! Et læreprosjekt dette.

Takk på forhånd og ha en fin langhelg!
Hva tegnet du opp med for 3D-program?

J JK Granit skrev:
Hva tegnet du opp med for 3D-program?
Har gjort det i Blender, et generelt 3D modellerings/renderingsprogram. Ingenting som er knyttet til bygg eller sånt i det hele tatt 👍

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.