2.796 lest ·
20 svar
3k lest
20 svar
Jevne tunge og not i undergulv for gulvgips
Hvordan kan jeg jevne ut forskjellige bord på forskjellige steder i sponten slik at jeg kan lime gulvgips oppå? Det kan dreie seg om ca 1-2 mm der det avviker. Vil ha mest mulig støtte under gipsen.
Er limet man limer med såpass fyllende at man legger ekstra lim som fyller ut, eller legger man lumppapir eller lignende for å jevne ut?
Det skal legges 60x60 fliser på gipsen.
What to do?
Er limet man limer med såpass fyllende at man legger ekstra lim som fyller ut, eller legger man lumppapir eller lignende for å jevne ut?
Det skal legges 60x60 fliser på gipsen.
What to do?
Bedre å flytsparkle med et nett i…Dr Benz skrev:
Hvordan kan jeg jevne ut forskjellige planker på forskjellige steder i not og fjær slik at jeg kan lime gulvgips oppå? Det kan være snakk om ca 1-2 mm der det avviker. Ønsker så mye støtte under gipsen som mulig.
Er limet man limer med såpass fyllende at man legger ekstra lim som fyller ut eller legger man lumppapp eller lignende for å jevne ut?
Det skal legges 60x60 klinker på gipsen.
What to do?
Ja stivere blir det 12-15mm pleier vi å gjøre..Dr Benz skrev:
Armering og fibersparkel så blir det bra..
Det er ofte man trenger å gjøre dette da underlagene er så ujevne..
Topp!Rejäl skrev:
Det er jo tykkelsen på gipsen så det endrer jo ingenting.
Er det ikke vanskelig å få det jevnt eller flyter det så bra at det løser seg selv?
Forslag på flytsparkel og nett som er egnet til dette?
Skal bygge tilbake en liten toalett. Altså to innervegger i hjørnet der klærne henger.
Vil du anbefale å sparkel hele overflaten først og deretter montere stendere på det. Eller montere stendere først?
Beste svar
Tykkelsen blir den samme som med gips, med gipsen vil du få bom under da gulvet er ujevnt..Dr Benz skrev:
Topp!
Det er jo tykkelsen på gipsen så det endrer jo ingenting.
Er det ikke vanskelig å få jevnt eller flyter det så bra at det løser seg selv?
Forslag på flytavrettingsmasse og netting som er egnet til dette?
Skal bygge tilbake en liten toalett. Altså to innervegger i hjørnet der klærne henger.
Ville du anbefale å sparkle hele overflaten først og deretter sette opp lektere, eller lekte først?
Vi har jobbet mye med Bostik og rotnett..
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ytspackel-bostik-sl-c400-fiber-20kg/p-1817206
https://www.k-rauta.se/produkt/rotnatspackelnat-25x1145x745-zink/7350011340132
Bra input men ja. Det er et sted ved en gammel brønn med fall der not og fjær har skilt seg litt, men det tetter jeg først.BirgitS skrev:
Ellers ok.
Er det så flytende at det er helt selvutjevnende? Eller trenger man å jobbe litt med det likevel?
Og da er vi i gang. Andre ting ble prioritert før dette. Har flytet nesten hele gulvet, men jeg hadde kjøpt for lite, så det trengs noen sekker til.
Når dette er gjort, så er det på tide å begynne med flisleggingen. Vi skal legge 60x60, og spørsmålet er hvilken lim som anbefales? Tenkte å spørre i butikken på mandag når jeg uansett kjøper mer flyt, men tenker at det kan være bra å høre med dere her inne også.
Gjerne noe som er lett å jobbe med og ikke stivner for raskt. Det er første gang jeg legger fliser (har gjort kakkel) og dessuten så store plater.
Trengs det primer mellom flyt og lim?
Når dette er gjort, så er det på tide å begynne med flisleggingen. Vi skal legge 60x60, og spørsmålet er hvilken lim som anbefales? Tenkte å spørre i butikken på mandag når jeg uansett kjøper mer flyt, men tenker at det kan være bra å høre med dere her inne også.
Gjerne noe som er lett å jobbe med og ikke stivner for raskt. Det er første gang jeg legger fliser (har gjort kakkel) og dessuten så store plater.
Trengs det primer mellom flyt og lim?
Det der så jo virkelig bra ut. Er det nesten bare å helle ut blandingen og se glad ut? Eller hvordan behandler man det etter man har helt ut det på gulvet?Dr Benz skrev:
Og da er vi i gang. Andre ting ble prioritert før dette. Har flytt nesten hele gulvet, men jeg hadde kjøpt for lite, så det trengs noen sekker til.
Når dette er gjort, er det på tide å begynne å legge fliser. Vi skal legge 60x60, og spørsmålet er da hvilket flislim som anbefales? Tenkte å spørre i butikken på mandag når jeg likevel kjøper mer flyt, men tenker at det ville være bra å høre med dere her inne også.
Gjerne noe som er lett å jobbe med og ikke tørker for raskt. Det er første gangen jeg legger fliser (har gjort fliser), og dessuten så store plater.
Trenger det å primes mellom flyt og flislim?
Det var faktisk ikke så vanskelig å gjøre selve greia faktisk. Hell ut og deretter gyng med et 50mm plastrør, typ 80 cm bredt på et skaft.N naikon skrev:
Det jeg fikk lære meg var at det tørker raskere enn å rekke å blande 13 sekker, så når jeg ville korrigere litt der jeg startet, var det for sent. Så det ble litt ujevnheter men likevel innenfor toleransen vil jeg si. Man hadde med fordel vært to personer. En som blander og en som heller/gynger ved behov. Fikk gjort ca 8kvm og har ca 3 igjen for resterende hall og der toalettet skal være. Det gikk med mer enn beregnet pga at rommet er bygget med fall for en tidligere brønn. Og det slukte mer enn jeg hadde håpet på. Bostik bra å jobbe med. Dog ingenting å sammenligne med..
*Ha en dunk med riktig mengde vann per sekk markert og klart. Bare å fylle på og helle i til hver sekk.
*Ha en ordentlig maskin som kan blande. Kjøpte en Einhell med kraftig motor og 2-trinns med stor visp som blander veldig bra. Den viser ingen tegn på å ikke orke.
*Forberedelser er alfa og omega. Naboen kom forbi før jeg begynte, og det gjorde at jeg tettet langs alle vegger en gang til. Og det var nok bra. For ellers hadde det stukket av i eventuelle hulrom.
Neste uke blir det flis 60x60. Sykt nervøs. Men det må løse seg. 🥴