Hei

jeg har et gammelt furugulv (klassisk altså med lange planker med et par mm glipe mellom). Jeg planlegger å legge (dyr) eikeparkett på dette og vil være 100 % sikker på at underlaget er bra! (Jeg har ikke "råd" til å heve gulvet siden takhøyden er lav som den er)

Per dags dato er det ikke helt jevnt så min tanke var først å flytsparkle hele gulvflaten (30 kvm). Problemet er jo at det vil gå med masse bare for å fylle glicer mellom gulvplankene samt at det føles litt vanskelig å få et så stort gulv jevnt.

Tidligere har jeg flytsparklet gulv for å legge klinkers og som jeg husker det så flyter det ikke ut spesielt bra uten at man må smøre det ut.

En annen tanke var å leie en gulvsliper og slipe av gulvet. Problemet da er jo at om man ruller en sliper på et ujevnt underlag så blir vel slipingen ujevn. På den annen side blir jo gulvet garantert jevnere enn hva det er i dag.

En siste tanke er at om jeg flytsparkler alt så føles det som underlaget blir mer stabilt, man fikserer jo eventuelt noen planker som svikter litt etc....

Noen som har noen anbefalinger å komme med, sliping eller sparkling?

I mitt hus hadde forrige eier (eller eieren før det) slipt furugulvet med en veldig grov slipeskive samt sparklet i de verste gropene. Oppå det tynn isolering, masonitt og deretter nytt gulv. Det synes vært ganske mye arbeid, særlig med tanke på at jeg nå fjernet oppbygningen, slipte ned furugulvet, lutet og såpet det og har et fantastisk gulv som jeg er forelsket i.

Jeg tenker meg nok at den enkleste måten å få det bra på om man ikke vil bygge på høyden er å fjerne plankene og legge ny gulvspon.

Så hvorfor man vil kvitte seg med et (potensielt) vakkert furugulv er et annet spørsmål...

Det er gammelt og slitt med mange skjøter. Jeg har dessuten revet ned noen innervegger, så det mangler biter fra gulvet :(

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.