Jeg har satt inn en KKS-bjelke 70x70x4 over en åpning på 2 m. i en mur over et torvtak, to takstoler hviler på muren, mens den midterste, en meter ut, hviler på bjelken. Ved fjerning av stempler, beveget ingenting seg, men om nedbør inntreffer, trenger jeg da å fordoble bjelken horisontalt, vertikalt tillater ikke ståhøyden.
Hilsener Bengt Andersson
Hilsener Bengt Andersson
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei Bengt og velkommen til Byggahus forum!
Mener du ikke en KKR balk? Om det er tilfellet kan du belaste en 2 meter bred KKR balk, 70x70x4, med en punktlast på midten på ca 600 kg og få en nedbøyning på 6 mm, hvilket tilsvarer 1/300 av spennvidden. Bruker du i stedet en 140x70x5 liggende kan du doble lasten til 1200 kg med samme nedbøyning. Om det er tilstrekkelig for dine behov kan jeg ikke regne ut uten å vite mer om takets utførelse, mål og snølastforhold.
Mener du ikke en KKR balk? Om det er tilfellet kan du belaste en 2 meter bred KKR balk, 70x70x4, med en punktlast på midten på ca 600 kg og få en nedbøyning på 6 mm, hvilket tilsvarer 1/300 av spennvidden. Bruker du i stedet en 140x70x5 liggende kan du doble lasten til 1200 kg med samme nedbøyning. Om det er tilstrekkelig for dine behov kan jeg ikke regne ut uten å vite mer om takets utførelse, mål og snølastforhold.
Jo det er en KKR-bjelke, taket består av svall, tjærepapp, platonmatte samt ett til to lag gresstorv, vekten på torven varierer etter nedbør, nå har det ikke regnet på over en måned, snø har jeg aldri sett ligge på dette taket, under snart førti år (det ligger hundre meter fra havet, på østre Öland) snøen fyker vekk.
Takk for ditt svar:
Bengt Andersson
Kårehamn
Takk for ditt svar:
Bengt Andersson
Kårehamn
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et gammelt torvtak kan veie så mye som 250 kg/kvm. Geometrien betyr mye. Hvis huset er 5 m bredt og takstolene kun hviler på ytterveggene, kan punktlasten på stålbjelken komme opp i 1200 kg. Finnes det en hjertemur i midten som takstolene hviler på, blir punktlasten bare halvparten så stor. Verdien på snølasten avhenger mye av takformen. Derimot bør man ikke neglisjere problemet med snølast, de er beregnet på veldig lang sikt.
Det er fortsatt mulighet for å legge en lik balk parallelt med den jeg har lagt, før jeg murer igjen murendene. For sikkerhets skyld.
Murene er 75 cm tykke og er 4 m i ytterstørrelse, men hammarbåndene lå i innerkant på murene, så de var bare 2,5 m i mellom.
Stålbalkene ligger akkurat i ytterkant av hammarbåndet.
Det handler altså om å lage en portgang i en del av en jettekjeller, så jeg skal rive muren, på den andre siden også, så jeg tenker eventuelt å legge den balken som var tenkt dit, som ekstra forsterkning, der jeg er nå og skaffe en annen balk, når jeg kommer dit.
Takhøyden er begrenset, så jeg vil at balkene ikke er for høye.
Bengt Andersson
Kårehamn
Murene er 75 cm tykke og er 4 m i ytterstørrelse, men hammarbåndene lå i innerkant på murene, så de var bare 2,5 m i mellom.
Stålbalkene ligger akkurat i ytterkant av hammarbåndet.
Det handler altså om å lage en portgang i en del av en jettekjeller, så jeg skal rive muren, på den andre siden også, så jeg tenker eventuelt å legge den balken som var tenkt dit, som ekstra forsterkning, der jeg er nå og skaffe en annen balk, når jeg kommer dit.
Takhøyden er begrenset, så jeg vil at balkene ikke er for høye.
Bengt Andersson
Kårehamn
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Gjør det! Legg til en lik balk.
Hei Justus, Takk for dine råd.
Den ekstra bjelken gjør at jeg kan sove, selv om det regner.
Hilsener Bengt
Den ekstra bjelken gjør at jeg kan sove, selv om det regner.
Hilsener Bengt
Er ikke dette noe en bygningsingeniør skal se på stedet eller få tegning på justus? Selv om jeg vil huske at du er akkurat en slik kan man vel gå glipp av vesentligheter i korte beskrivelser?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Visst betyr en tegning mer enn 1000 ord, og er helt nødvendig for en ordentlig beregning. Siden jeg ikke hadde en tegning, valgte jeg å gå bakveien og regne ut hva en bjelke av den aktuelle størrelsen klarer lastmessig. Dermed havnet ansvaret på TS.
Klikk her for å svare