Tenkte å bygge et plante-/uterom og kan ikke støpe et fundament så mitt spørsmål er:
Kunne man sveise en ramme i U/I-bjelke som ligger på en sanddyne og deretter legge markstein rundt?
Ville bjelkene ruste bort?

Så småningom gjør de det, mye avhengig av hvor grovt materiale det er til de. En bra overflatebehandling forlenger livet på de.

Raskt svar :-)

Hvilket tidsrom snakker vi om da?
Tror godset blir 4-6 mm
Hva slags overflatebehandling? Rustbeskyttelsesfarge?

Problemet er at stålet eser når det ruster og vil sprenge betongen, bedre da med en treramme

Ikke ment å ha noen støpt plate, men en ramme av stål med sveisede vinkler til de stående stolpene (tre) og deretter fylle rammen og rundt med "løse" markstein.

Rammen skulle bli ~ 8x3,5

Skulle heller legge en ram av stein som man så fester en regel i, da kommer hele drivhuset opp fra markfuktigheten. Du vil ikke lykkes med å rustbeskytte en konstruksjon i råjern med på sveisede vinkler. Bjelkene vil ikke ruste bort men med sveisefugene er det verre. Stål og bra maling blir også lett dyrt.

Sist redigert:
Var nok dette jeg ville høre - tenkte at det var en dårlig idé allerede fra starten :D
Får bli en støpt ramme da istedenfor

Jeg synes det er en god idé hvis du får bjelkene til en veldig bra pris. Tenk imidlertid på å isolere dem da de leder varme veldig bra. Hvis du tar for eksempel hea150 vil de sikkert klare å ligge mot bakken i 15-20 år.

• Liker
Immobil
  • Laddar…
S sixten88 skrev:
...Om du tar tex hea150 kommer de säkert att klara å ligge mot bakken i 15-20år.
Den bjelken blir vanskelig å få tak i, da den rett og slett ikke finnes...:rolleyes:

R roli skrev:
Den balken blir vanskelig å få tak i, da den rett og slett ikke finnes...:rolleyes:
Så sant men tex en hea160 eller lignende.

B
Skulle gjette at skikkelige jernbjelker holder minst 80 år. Sannsynligvis lenger.

Gjutjärnsrør til avløp nedgravd holder ofte 70 år pluss

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.