Staffans2000
Jeg skal ha to firkantrør 150-100-8.
Underkant flatjern 150-8 med ekspansjonsbolt.
Overkant lange dito flatjern fastskrudd i mellombjelkelaget. Seks bjelker.
Skal det bevege seg må hele huset trykkes av grunnmuren. Flatjernene sveises fast som en bunn og et lokk.

• Liker
corre og 1 annen
  • Laddar…
Staffans2000
Har begynt å fundere, og da blir det sjelden bra.
Skal nå skru fast flatjern i mellomgulvet som består av 295*45 bjelker.
Min tanke var å bruke en mengde 8mm franske treskruer, men blir litt bekymret fordi jeg er redd for at de svekker bjelkene.
Er min bekymring ubegrunnet?
Finnes det mer egnede skruer?

Staffan

Rørene skal altså løpe etter veggen loddrett, har jeg forstått riktig?

Du kunne jo kjøre en rektangulær profil, med innermål på kortsiden samme som yttermål på regelen, da kan du bare kappe ut en U som du skrur i bjelkelaget... Og så kjøre gjennomgående maskinskrue i stedet...

• Liker
toolman77
  • Laddar…
Skal du skruva fast forsterkningen i tre så skal du ikke bruke den "dårlige" franske treskruen T6S. Finnes mye bedre skruer for dette f.eks Jetting Screws som V/S/B (Västsvensk Byggskruv AB) selger. Men også andre produsenter har tilsvarende skruer.

Innfesting kan også se ut som den #Dan_Johansson foreslår ovenfor, dog blir det litt mer jobb hvis du skal "tette" den løsningen for å unngå innvendig rust, men det er mulig.

#Staffan2000 du har ingen skisse på din løsning?

Staffans2000
Årsaken til at jeg ikke vil feste bjelken i en enkelt bjelke, er at jeg vil fordele kraften fra jordmassene over flere bjelker. Derfor skal jeg skru fast et langt flattjern underfra på bjelkelagets bjelker nærmest veggen. Flattjernet er nå montert på samme måte som om det var en takpanel. På flattjernet fester jeg stålbjelken. Og i dennes underkant ved gulvet, fester jeg et lite flattjern som jeg bolter fast i betongplaten.

Tegning av byggkonstruksjon som viser montering av balk på plattjern, med beskrivelse av mål og festemåte.

Håndtegnet skisse viser monteringsinstruks for plattjern og bjelker i et kjellerbygg, sett fra undersiden. Tekst forklarer detaljer om vegg og tak.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jetting, Essve eller tilsvarende moderne skrue i 6*80 har mer enn nødvendig kraft for den applikasjonen. Det er stort sett bare skjærende kraft som påføres, og de tåler enormt med trykk fordelt på den måten.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hvordan har du tenkt å løse sveisingen? Skal du gjøre det på gulvet, og så reise konstruksjonen?

Er tanken å presse tilbake veggen, eller bare stoppe "forfallet"?

Staffans2000
Sveise den opp ned. Reis den og skru den fast i taket. Deretter sveiser jeg fast de små bunnplattjernene og fyller de små gropene jeg har hugget ut bunnplaten med ekspandersement. Når den har herdet, borer jeg hull i betongen og fester bjelkenederdelen med ekspanderbolt. Å forsøke å trykke tilbake jordmassene er nytteløst. Derimot skal jeg spenne bjelken mot veggen ved hjelp av en jekkel.

Høres ut som en rimelig plan ... :)

Det eneste problemet er jo å snu konstruksjonen, det blir jo som når man skal reise en bokhylle som går helt opp til taket, men med 150 mm "dybde" konstruksjon blir det jo bare 4 mm på 2500 mm takhøyde, så det går nok å tvinge rundt .. Alternativt lage skiver av plattjern å legge under ...

• Liker
roli
  • Laddar…
Staffans2000
Jeg har tenkt på det. Derfor har jeg boret ut bunnplaten litt ekstra.
Nå når firkantprofilen, som ikke skal forveksles med "kulturprofilen", har blitt senket ned i kjelleren, tenker jeg -himmel og hav, for en overdreven dimensjonering. Kanskje ville det være bedre å sette langsiden mot muren i stedet?

To stålbjelker lene seg mot en murvegg, satt oppå flere trepaller i et rom med uferdige betongblokker og et lite vindu i bakgrunnen. En metallisk firkantprofil med rustne kanter og litt smuss inni, plassert ved en grov murvegg i en kjeller.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Staffans2000
Sånn ja. Nå er det klart!

I løpet av sommeren har veggen rettet seg opp av seg selv. Sikkert på grunn av tørrere vær.

Festingen i taket ble løst med noen franskskruer samt flere ankerskruer samt hva jeg hadde hjemme. For å ytterligere overarbeide konstruksjonen sveiste jeg fast, med reglene langsgående flatjern for ytterligere plass til skruer.

Dessverre gikk proppen etter fire sekunder, så det ble veldig rotete fuger.

Tre mursteinsvegger med to stålsøyler, en sveisemaskin og byggematerialer foran. Ujevne sveisesømmer vises på søylene. Betongvegg med to ståldrager understøttet av materialer, inkludert en plastflaske og en hammer, hint av svette under prosjektering i en renoveringskontekst. Sveiseskjøter på metallplate festet til vegg, med isolasjonsmateriale ovenfor.

Staffans

Sist redigert:
  • Haha
Krux
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.