Jeg skal ha to firkantrør 150-100-8.
Underkant flatjern 150-8 med ekspansjonsbolt.
Overkant lange dito flatjern fastskrudd i mellombjelkelaget. Seks bjelker.
Skal det bevege seg må hele huset trykkes av grunnmuren. Flatjernene sveises fast som en bunn og et lokk.
Har begynt å fundere, og da blir det sjelden bra.
Skal nå skru fast flatjern i mellomgulvet som består av 295*45 bjelker.
Min tanke var å bruke en mengde 8mm franske treskruer, men blir litt bekymret fordi jeg er redd for at de svekker bjelkene.
Er min bekymring ubegrunnet?
Finnes det mer egnede skruer?
Rørene skal altså løpe etter veggen loddrett, har jeg forstått riktig?
Du kunne jo kjøre en rektangulær profil, med innermål på kortsiden samme som yttermål på regelen, da kan du bare kappe ut en U som du skrur i bjelkelaget... Og så kjøre gjennomgående maskinskrue i stedet...
Skal du skruva fast forsterkningen i tre så skal du ikke bruke den "dårlige" franske treskruen T6S. Finnes mye bedre skruer for dette f.eks Jetting Screws som V/S/B (Västsvensk Byggskruv AB) selger. Men også andre produsenter har tilsvarende skruer.
Innfesting kan også se ut som den #Dan_Johansson foreslår ovenfor, dog blir det litt mer jobb hvis du skal "tette" den løsningen for å unngå innvendig rust, men det er mulig.
Årsaken til at jeg ikke vil feste bjelken i en enkelt bjelke, er at jeg vil fordele kraften fra jordmassene over flere bjelker. Derfor skal jeg skru fast et langt flattjern underfra på bjelkelagets bjelker nærmest veggen. Flattjernet er nå montert på samme måte som om det var en takpanel. På flattjernet fester jeg stålbjelken. Og i dennes underkant ved gulvet, fester jeg et lite flattjern som jeg bolter fast i betongplaten.
Jetting, Essve eller tilsvarende moderne skrue i 6*80 har mer enn nødvendig kraft for den applikasjonen. Det er stort sett bare skjærende kraft som påføres, og de tåler enormt med trykk fordelt på den måten.
Sveise den opp ned. Reis den og skru den fast i taket. Deretter sveiser jeg fast de små bunnplattjernene og fyller de små gropene jeg har hugget ut bunnplaten med ekspandersement. Når den har herdet, borer jeg hull i betongen og fester bjelkenederdelen med ekspanderbolt. Å forsøke å trykke tilbake jordmassene er nytteløst. Derimot skal jeg spenne bjelken mot veggen ved hjelp av en jekkel.
Det eneste problemet er jo å snu konstruksjonen, det blir jo som når man skal reise en bokhylle som går helt opp til taket, men med 150 mm "dybde" konstruksjon blir det jo bare 4 mm på 2500 mm takhøyde, så det går nok å tvinge rundt .. Alternativt lage skiver av plattjern å legge under ...
Jeg har tenkt på det. Derfor har jeg boret ut bunnplaten litt ekstra.
Nå når firkantprofilen, som ikke skal forveksles med "kulturprofilen", har blitt senket ned i kjelleren, tenker jeg -himmel og hav, for en overdreven dimensjonering. Kanskje ville det være bedre å sette langsiden mot muren i stedet?
I løpet av sommeren har veggen rettet seg opp av seg selv. Sikkert på grunn av tørrere vær.
Festingen i taket ble løst med noen franskskruer samt flere ankerskruer samt hva jeg hadde hjemme. For å ytterligere overarbeide konstruksjonen sveiste jeg fast, med reglene langsgående flatjern for ytterligere plass til skruer.
Dessverre gikk proppen etter fire sekunder, så det ble veldig rotete fuger.
Staffans
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.