9.460 lest ·
25 svar
9k lest
25 svar
Jeg savner bygg-fysikk-forum.
Når vi snakker om vanskelige fysikkspørsmål (romrelaterte).
Jeg følger med på Apollo 11-ferden.
Når Neil har klovnet seg ferdig med sine pompøse uttalelser om små og store steg for mennesker litt sånn generelt, får jeg endelig klatre ut av fartøyet og begynne arbeidet mitt.
Så nå tenkte jeg å begynne med å måle temperaturen på månen.
Ja, og hvordan gjør man det?
Og hva kan man tenkes å få for resultater?
Jeg følger med på Apollo 11-ferden.
Når Neil har klovnet seg ferdig med sine pompøse uttalelser om små og store steg for mennesker litt sånn generelt, får jeg endelig klatre ut av fartøyet og begynne arbeidet mitt.
Så nå tenkte jeg å begynne med å måle temperaturen på månen.
Ja, og hvordan gjør man det?
Og hva kan man tenkes å få for resultater?
Ja altså, det er jo bare materie som kan ha en temperatur, og på månen finnes ingen atmosfære, dvs ingen gassformig materie som kan ha en temperatur på samme vis som her på jorden. Så man får anta at spørsmålet gjelder månens overflatetemperatur, den varierer mellom ca -200 C til ca +100 C vil jeg huske.
Ja, det er jo litt av et lurespørsmål, da "utetemperatur" ikke fungerer som vi tenker oss her på jorden. I mangel av et medium å måle i/på blir det krevende. Hvis månen var omgitt av atmosfære eller væske, kunne vi måle i det mediet, på samme måte som på jorden.
Så det kreves først å definere hva vi vil vite, for deretter å avgjøre hvordan og hvor vi skal måle.
Vi kan kontrollere partiklenes hastighet i månens "atmosfære" fordi selv om det er så godt som vakuum, finnes det likevel noen partikler. Det vil gi en (høy) temperatur som svar, men en ganske meningsløs oppgave til syvende og sist. Vi kan forsøke å måle på innkommende stråling (hovedsakelig fra solen), men da får vi informasjon om energien, ikke temperaturen. Og en enorm forskjell mellom natt og dag.
Vi kan forsøke å bestemme temperaturen på selve overflaten på månen. Som litt ned i bakken vil gi en form for gjennomsnitt av oppvarmingen fra dag- og nattstrålingen. Nattstrålingen vil trolig være rettet fra månen og ut i verdensrommet.
Feilen ligger altså mest i problemstillingen.
Så det kreves først å definere hva vi vil vite, for deretter å avgjøre hvordan og hvor vi skal måle.
Vi kan kontrollere partiklenes hastighet i månens "atmosfære" fordi selv om det er så godt som vakuum, finnes det likevel noen partikler. Det vil gi en (høy) temperatur som svar, men en ganske meningsløs oppgave til syvende og sist. Vi kan forsøke å måle på innkommende stråling (hovedsakelig fra solen), men da får vi informasjon om energien, ikke temperaturen. Og en enorm forskjell mellom natt og dag.
Vi kan forsøke å bestemme temperaturen på selve overflaten på månen. Som litt ned i bakken vil gi en form for gjennomsnitt av oppvarmingen fra dag- og nattstrålingen. Nattstrålingen vil trolig være rettet fra månen og ut i verdensrommet.
Feilen ligger altså mest i problemstillingen.
Administrator
· Skåne
· 8 353 innlegg
Vi kanskje skulle prøve med å lage et underforum "Bygningsfysikk" til Byggematerialer & byggteknikk, altså bare som en test? Føles det ikke bra, flytter man bare ut emnene som ligger der og avvikler delforumet.
Jeg synes det ville vært morsomt med mer teoretiske diskusjoner samlet på ett sted. Det er jo ikke så praktisk orientert og nyttig når man bygger, slik som diskusjoner normalt er hos oss. Fordelen med å legge dem i en egen "kategori" er at de blir lette å finne og overskue, for den som er interessert. Det ville vært morsomt å se hva du tenker å skrive der Mikael.
Jeg synes det ville vært morsomt med mer teoretiske diskusjoner samlet på ett sted. Det er jo ikke så praktisk orientert og nyttig når man bygger, slik som diskusjoner normalt er hos oss. Fordelen med å legge dem i en egen "kategori" er at de blir lette å finne og overskue, for den som er interessert. Det ville vært morsomt å se hva du tenker å skrive der Mikael.
Som jeg skrev i første posten så tror jeg egentlig at det finnes for få emner i en slik kategori til at det er verdt det.
men jeg savner likevel forumdelen, forsåvidt.
En enkel løsning er ellers å ha en klistret tråd med lenker til byggfysikk-orienterte tråder.
Jeg planlegger litt smått en lyd, lyddemping og akustikk-tråd.
Samt en tråd om fukt, og alt mulig som har med det å gjøre.
Men det ligger dog begravet et sted i femårsplanen.
men jeg savner likevel forumdelen, forsåvidt.
En enkel løsning er ellers å ha en klistret tråd med lenker til byggfysikk-orienterte tråder.
Jeg planlegger litt smått en lyd, lyddemping og akustikk-tråd.
Samt en tråd om fukt, og alt mulig som har med det å gjøre.
Men det ligger dog begravet et sted i femårsplanen.
Administrator
· Skåne
· 8 353 innlegg
Det var sånn da vi startet opp delforumet for møbelsnekring, at vi var usikre på om det fantes noen interesse i det hele tatt. Bare en eller to hadde spurt etter det. Det startet som et underforum, men interessen ble langt over forventningene og ble raskt byttet ut til et vanlig forum. Si ifra om du er interessert, jeg tester gjerne.
Administrator
· Skåne
· 6 701 innlegg
Nå har vi opprettet et forum som heter Bygningsfysikk. Lenken hit er http://www.byggahus.se/forum/byggnadsfysik/.
Klikk her for å svare