Jeg roser Talmetern til skyene for hver dag som går nå. Kapper gips med tidels mm presisjon.

Har nettopp funnet ut at ha en i hver lomme. da kan man jo ta 2(!) mål hver gang!
dobbelt så raskt!

nei det var lenge siden man trengte å huske et tall :D

gipser akkurat nå et soverom med skråtak. legger ved et bilde på hvor bra det blir :) skråskårne plater er jo ekstra jobb!

• Gipsplater montert i et rom med skråtak, viser presis skjæring og jevne linjer, festet med skruer.
For en som ikke er innviet, hva er hemmeligheten? På bilde virker det jo å være hvilket som helst "målebånd"?

Med den utfellbare flappen slipper man huske mål. Man tar målet og lar det være igjen utfoldet. Deretter markerer man i arbeidsstykket med de skarpe markørene.

Men om man setter riktig plate først, dvs veggen før skråtaket så spiller det ingen rolle om platene er med 0,1mm nøyaktighet, eller? :P

Synes de er sladrende de der, men det er kanskje en vanesak?

Trikset med tommestokken og gips er at man kan måle og deretter ripe direkte med tommestokken uten linjal og kniv.

Enig...Talmeteren er fantastisk og gjør at tommestokken føles helt overflødig...innvendige mål, rissefunksjoner, låsing av målene, omkretsmåling...

Men ganske irriterende når man leser av feil tall av og til og får arbeidsstykket 10 cm for kort eller langt:-) Gjelder å være våken.

Tomstokken blir vel aldri overflødig.
Den er bra som avstand, dra ting gjennom vegger, dra kabel på elstiger, fiske til seg ting, løfte rette takplater, lage vinkler. måle. mm

Mikael_L
raveper skrev:
Tommestokken blir vel aldri overflødig.
Den er bra som distanse, dra ting gjennom vegger, dra kabel på kabelstiger, fiske etter ting, løfte riktig takplater, lage vinkler, måle. mm
Og røre om i malingsboksen med.... :P

Jeg tror det var Mathias som skrev så en gang. En som kom og hjalp oss en dag bruker tommestokk, og vi diskuterte tommestokk vs målebånd.
Og da jeg sa at tommestokken er bra å røre om i malingen med, syntes han det var unødvendig hardt sagt, og han har ikke kommet og hjulpet til noe mer ... :O

(Men det har nok ikke med tommestokksnakket å gjøre, tross alt. De fleste mennesker har mye å gjøre hele tiden, også han ;))

Om nå noen ikke helt fulgte med, så er det jo så..., anneks, garasje og snart hus er bygd her, de to tommestokkene jeg har kjøpt ligger bare og samler støv.
Men jeg bruker heller ikke målestokken så mye. Til gips er den bra, da den også kan skjære pappen.
Og den kommer nok i gang mer nå når det begynner å bli innredningssnekkeri.
Ellers har det under byggetiden alltid ligget et 5-meters målebånd fra byggmax i høyre spikerlomme, og noen ganger har Hultafors 15 meters kommet frem.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.