Vi holder på med å bygge en støttemur (plass-støpt) og et sted skal vi dra en dreneringsslange gjennom muren for å drenere..

Nå til spørsmålet gjennomføringen gjennom muren, hva er best å bruke plastslange eller stålrør?
Min tanke er slik:

Plastslange:
Leder ikke inn kulde fra den åpne siden gjennom muren, noe som burde redusere risikoen for frostsprekking av muren. Dog holder plastslangen dårligere, og hvis det blir en ispropp vil slangen sprenges i stykker, og muren påvirkes.

Stålrør:
Leder markvarme fra den oppfylte siden gjennom røret, noe som burde redusere risikoen for frostsprekking, samtidig leder den jo inn kulde, noe som burde øke risikoen for frostsprekking…
Stålrøret holder derimot for en ispropp og kanskje ikke da påvirker muren i det hele tatt. Men varme og kulde vil utvide røret, påvirker det muren? Røret er jo ikke helt innebygd som armeringsjernene og får dermed helt andre temperatursvingninger.

Er det noen som vet hva som er best?

Jeg har plast der jeg laget gjennomføringer i mine L-elementer, men det er jo samme temperatur på begge sider. Tanken er jo at det ikke skal være noe vann stående i slangen så det skal ikke være noe problem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.