Hei,

Bør det fungere å legge isopor(ca. 5cm) under en betongplate(ca. 5cm)?

Formålet er både utfylling og mindre kulde.
Er gammel isopor som har ligget på betongplaten tidligere.
 
Trenger mer info. Betongplate til et hus? Hvordan har du tenkt å få inn frigoliten?
 
Beklager. Litt uklart av meg. Renoverer et bad i kjelleren og har pigget bort 20 cm av gulvet og begynt å legge i 11 cm avløpsrør. Tanken er å fylle opp gulvet til halvparten av rørene(=5 cm igjen av rørene) og deretter støpe betong(ca 5 cm) for å akkurat dekke rørene.

Den opprinnelige tanken var å legge i isodrän nederst for å få bort fukt samtidig som man får litt isolerende effekt. Men nå føles det som litt overkill, og jeg tenker på enten å legge tilbake det piggede gulvet i bunnen eller fylle opp med isopor...
 
Sist redigert:
Skal du ikke ha 10cm tykk plate?
Legg absolutt isolasjon når du har sjansen, ellers kommer det jo opp jordfuktighet i betongen.
 
Ok. Synes også det virker fornuftig å bytte ut 10cm plate til 5cm isolering og 5cm plate. Spørsmålet er dog om det fungerer å legge en plate på frigolit?
 
5 cm betong blir veldig svakt, jeg mener at du burde støpe 10 cm. Legg minst 10 cm isolasjon under. Et annet alternativ er EPS betong.
 
Eps betongen ser litt dyr ut. Men kan tenke meg å pigge litt dypere enn de 20 cm som allerede er pigget bort for isolasjonen. Men hva anbefales som isolasjon? Har 5 cm høye isoporplater som jeg gjerne vil bruke som rekker ett lag. Men litt svakt med bare disse. Skal jeg være så ambisiøs å legge 6,5 cm isodren nederst eller finnes det noen andre tips?
 
Sikter på å bare legge 5cm frigolit under platen så tillater jeg platen å bli rundt 9cm tykk.
 
Om det er bad så pigge ut mer slik at du både får plass til mer isolering ...ettersom det kan være vanskelig å få bunnen helt jevn kan man legge leca først som isolerer og kapillærbryter, jevner ut deretter frigoliten...men så tykt som mulig opp og deretter 10 cm betong gjerne Eps sprekkarmeret...
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.